سهم صنعت از واردات در فروردین امسال

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در یک ماهه نخست امسال، سهم کالاهای استفاده شده در تولید در سبد واردات به لحاظ ارزشی بیش از ۸۴ درصد بوده است.

سهم صنعت از واردات در فروردین امسال

به گزارش ممتاز نیوز، بر اساس این آمار در ماه اول امسال، دو میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۶۹.۳ درصد و به لحاظ وزنی ۸۷.۵ درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت بیش از یک میلیون و ۹۷۱ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش یک میلیارد و ۹۵۷ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به فروردین سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی هشت و به لحاظ ارزشی دو درصد رشد داشته است.

سهم کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۱۵.۱ و ۱.۹ درصد بوده و در یک ماهه امسال ۴۳ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۴۲۵ میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد و ارزش آن پنج درصد افزایش یافته است.

همچنین در این مدت ۲۳۸ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار به کشور وارد شده، یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی ۱۰.۶ و به لحاظ ارزشی ۱۵.۵ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به فروردین سال قبل ۲۸ درصد افزایش و ۹ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.