سهم مناطق آزاد از طرح‌های صنعتی، فقط ۱ درصد!

جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال بیش از ۷۵ درصد کل طرح‌های در دست اجرا کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط حدود ۱.۲ درصد طرح‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دست اجرا است.

سهم مناطق آزاد از طرح‌های صنعتی، فقط ۱ درصد!

به گزارش ممتاز نیوز، بر اساس این آمار از بین ۷۹ هزار و ۸۰ طرح در دست اجرا تا پایان تیر امسال حدود ۵۹ هزار و ۴۸۶ طرح معادل ۷۵.۲ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۵ هزار و ۹۲۲ طرح معادل ۲۰.۱ درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و ۳۶۷۲ طرح معادل ۴.۶ درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

اخیرا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مسائل مربوط به تحریم و تامین نقدینگی را در بالا بودن تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد موثر دانسته و گفته بود که برخی هم اهلیت نداشتند و فقط می خواستند زمین را نگه دارند تا گران شود که در این زمینه سختگیری‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

همچنین بیشترین طرح‌های در دست اجرا، طرح‌هایی با اشتغال ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن است که ۴۸ هزار و ۸۲۲ طرح معادل بیش از نیمی از کل طرح‌ها را شامل می‌شود. ۲۳ هزار و ۸۶ طرح در دست اجرا نیز کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند و تعداد طرح‌های با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کار کن و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن نیز به ترتیب ۴۳۲۰ طرح و ۲۸۵۲ طرح بوده است.

مجموع اشتغال پیش بینی شده در طرح‌های در دست اجرا نیز بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که بیش از ۸۸۶ هزار نفر از آن‌ها در طرح‌هایی با ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن و ۸۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از آن‌ها در طرح‌هایی با بیش از ۱۰۰ کارکن مشغول خواهند شد.

مجموع سرمایه در طرح‌های در دست اجرا تا پایان تیر نیز بیش از ۱۵۵۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

بیشترین طرح‌ها در گروه کانی‌های غیرفلزی

در این میان تا پایان تیر ماه امسال ۱۱ هزار و ۲۰۶ طرح در بخش “سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی”، ۸۲۷۵ طرح در بخش “محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها” و ۷۷۵۹ طرح در بخش “ساخت مواد و محصولات شیمیایی” در دست اجرا بوده و این سه بخش بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص داده اند. کمترین طرح‌ها نیز به بخش‌های “تحقیق و توسعه”،  “کشاورزی، شکار و فعالیت‌های خدماتی وابسته”، و “فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه” اختصاص دارد که به ترتیب یک، پنج و ۱۷ طرح در آن‌ها در دست اجراست.

استان‌های محروم میزبان کمترین طرح‌های صنعتی

در میان استان‌ها نیز از بین ۷۹ هزار و ۸۰ طرح در دست اجرا، ۶۳۸۵ طرح در یزد، ۵۲۴۶ طرح در خراسان رضوی و ۵۰۰۰ طرح در اصفهان در دست اجراست که بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

اما از بین استان‌ها کمترین تعداد طرح‌ها در ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر  با ۵۰۲، ۵۷۴ و ۶۵۷ طرح است.

وضعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

از بین کل طرح‌ها، در مجموع هشت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فقط ۹۶۳ طرح صنعتی معادل ۱.۲ درصد طرح‌ها، در دست اجراست که برای آن‌ها بیش از ۶۴ هزار نفر اشتغال و ۴۶۹ هزار میلیارد تومان سرمایه پیش بینی شده است.

از بین مناطق آزاد نیز منطقه آزاد چابهار با ۱۷ طرح، کیش با ۳۰ و قشم با ۳۴ طرح کمترین تعداد طرح‌ها را در دست اجرا دارند. اما سایر مناطق آزاد یعنی منطقه آزاد اروند، انزلی، ماکو و ارس ۴۲، ۶۸، ۸۴ و ۲۲۲ طرح در دست اجرا دارند و ۴۶۳ طرح در منطقه ویژه اقتصادی در دست اجرا است.  

در زمینه حوزه فعالیت، نیز “ساخت مواد و محصولات شیمیایی” با ۱۷۹ طرح پرطرفدارترین حوزه و “دباغی چرم”، “تحقیق و توسعه” و  “کشاورزی، شکار و فعالیت‌های خدماتی وابسته” هر کدام با یک طرح، کم طرفدارترین حوزه‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند.

 این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه‌اندازی شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.