سهم ناچیز ایران در بازار جهانی زعفران علی رغم ۹۵ درصد تولید!

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: ایران تولید ۹۵ درصد زعفران دنیا را در اختیار دارد اما سهم‌ کشور ما در بازار مالی کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است.

سهم ناچیز ایران در بازار جهانی زعفران علی رغم ۹۵ درصد تولید!

به گزارش ممتاز نیوز، مجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان‌تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های بخش نوین کشاورزی با بیان اینکه بخش اعظم کشاورزی کشور ما معیشتی است، اظهارداشت: به همین دلیل بخش کشاورزی نمی‌تواند از منظر اقتصادی نمی‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند؛ بنابراین حمایت از بخش کشاورزی یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق در بخش کشاورزی، انقلاب بهره وری است، اضافه کرد: این بدان معناست که شاهد رسوخ دانش در بخش کشاورزی باشیم چرا که تولید در واحد سطح نسبت به تولید شاخص یک دهم و در برخی مواقع دو دهم و ۳ دهم است. به عنوان مثال عملکرد ما در تولید گندم ۴ تن است، درحالیکه تولیدکننده نمونه ۱۴.۷ تن در هکتار برداشت می‌کند، همچنین تولید سیب درختی کمتر از ۲۰ تن بوده که تولیدکننده نمونه حدود ۲۰۰ تن برداشت‌می‌کند.

خیام‌نکویی اضافه کرد: دانش بنیان کردن کشاورزی اقتصادی در مسیر علم و فناوری می‌گذرد و برای تحول اقتصادی، دانش در بخش کشاورزی باید رسوخ کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: علی رغم آنکه ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم، اما سهم ما از گردش مالی ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری دنیا کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است که این امر بیانگر خام فروشی است که برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی در بخش باید تکمیل شود چرا که در شرایط کنونی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نداریم.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با وجود محدودیت منابع آبی، از هر فناوری که بتواند منجر به افزایش کمی و کیفی شود، حمایت می‌کنیم، گفت: در این راستا تولیدات با بذور مقاوم به تنش‌های شوری و خشکی که آب کمتری استفاده می‌کنند، جایگزین محصولات قبلی می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.