سهم هر استان در توسعه فیبر نوری چقدر است؟

طبق آخرین آمار رگولاتوری، تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بیشتری پورت‌های فیبر نوری در استان تهران قرار دارد که ۴۴۳ هزار و ۷۵۰ خانوار تحت پوشش هستند و شامل ۶۶ هزار و ۶۷ پورت FTTH و ۴۹ هزار و ۸۸۷ پورت ADSL می‌شود.

سهم هر استان در توسعه فیبر نوری چقدر است؟

به گزارش ممتاز نیوز،  فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند. در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

اما در مدل (Fiber To The Building) FTTB، کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود و در مدل (Fiber To The Cabinet) FTTC، فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد. همچنین از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و گفته بود که برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

هدف‌گذاری برای ۲۰ میلیون فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات بدین صورت است که بهمن‌ماه سال گذشته ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری افتتاح شد و به دنبال آن، برنامه‌ریزی شده تا در سال ۱۴۰۱ کار در کلان‌شهرها ادامه پیدا کند و ۵ میلیون پورت فیبر نوری در سال ۱۴۰۱ واگذار شود و در ادامه نیز در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه‌اندازی شود که در نهایت در سال ۱۴۰۳ به هدف مورد نظر برسیم. برای دستیابی به این هدف به‌تازگی تفاهم‌نامه پروژه فیبرنوری توسط رگولاتوری با ۹ اپراتور منعقد شد و آنها موظف شدند ظرف مدت یک سال، ۸.۵ میلیون پورت فیبر نوری راه‌اندازی کنند.

مطابق وب‌سایت پایش طرح توسعه فیبر نوری به آدرس iranfttx.ir، تا اسفند ماه ۱۳۹۹، در شهر تهران ۲۹۰ هزار و ۴۹۲ خانوار تحت پوشش بودند و تعداد سرویس‌گیرندگان بالغ بر ۵۵ هزار و ۷۲۶ پورت FTTH و ۴۴ هزار و ۷۲۱ پورت VDSL بود. پس از آن در استان فارس ۶۶ هزار و ۷۸۶ خانوار تحت پوشش بودند و سرویس‌گیرندگان ۴۲۰۷ پورت FTTH و ۳۱ هزار و ۳۱۸ پورت VDSL دریافت کردند.

اما در جایگاه سوم اصفهان با ۶۴ هزار و ۴۲۵ خانوار تحت پوشش و ارائه سرویس برای ۲۰ هزار و ۴۹۷ پورت FTTH و ۵۰۹۹ پورت VDSL قرار داشت.  مازندان نیز در جایگاه چهارم با ۵۳ هزار و ۸۴۹ خانوار تحت پوشش و ۹۸۶۴ پورت FTTH و ۷۹۵۸ پورت VDSL بود. در استان بوشهر نیز ۳۱ هزار و ۲۰۰ خانوار تحت پوشش بودند و سرویس‌گیرندگان شامل ۲۲۵۹ پورت FTTH و ۱۱۸ پورت VDSL می‌شدند.

استان البرز با ۳۰ هزار و ۸۱۷ خانوار تحت پوشش در جایگاه ششم قرار داشته و ۵۴۸۲ پورت FTTH و ۱۶۳۸ پورت VDSL به سرویس‌دهندگان ارائه می‌شد، پس از آن استان قم با ۳۰ هزار و ۴۵۶ خانوار تحت پوشش و ارائه سرویس به ۳۰۴۸ پورت FTTH و ۹۳۶۸ پورت VDSL قرار داشت،  در استان سمنان ۳۹ هزار و ۳۴۶ خانوار تحت پوشش و تعداد سرویس‌گیرندگان بالغ بر ۴۴۷۱ پورت FTTH و ۸۹۲ پورت VDSL بود، در جایگاه نهم سیستان و بلوچستان با ۲۸ هزار و ۱۷۶ خانوار تحت پوشش و ارائه سرویس برای ۱۳۸۶ پورت FTTH و یک پورت VDSL قرار داشت و گیلان نیز در جایگاه دهم با ۲۷ هزار و ۷۵۱ خانوار تحت پوشش و ۵۷۹۱ پورت FTTH و ۲۵۲۵ پورت VDSL بود.

با گذشت بیش از یک سال و طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،  تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در استان تهران ۴۴۳ هزار و ۷۵۰ خانوار تحت پوشش هستند و تعداد سرویس‌گیرندگان بالغ بر ۶۶ هزار و ۶۷ پورت FTTH و ۴۹ هزار و ۸۸۷ پورت VDSL شده است. پس از آن در استان قم ۱۷۵ هزار و ۵۶۸ خانوار تحت پوشش هستند و سرویس‌گیرندگان ۶۶۸۱ پورت FTTH و ۱۲ هزار و ۶۲۸ پورت VDSL دریافت کردند. در جایگاه سوم اصفهان با ۹۹ هزار و ۴۵ خانوار تحت پوشش و ارائه سرویس برای ۲۶ هزار و ۱۵۷ پورت FTTH و ۵۹۵۹ پورت VDSL قرار دارد. البرز نیز در جایگاه چهارم با ۹۵ هزار و ۷۴۹ خانوار تحت پوشش و ۹۱۷۶ پورت FTTH و ۲۴۹۲ پورت VDSL قرار دارد. در استان مازندارن نیز ۸۲ هزار و ۵۰۷ خانوار تحت پوشش هستند و و سرویس‌گیرندگان شامل ۱۱ هزار و ۹۷۷ پورت FTTH و ۱۰ هزار و ۴۷۲ پورت ADSL می‌شوند.

استان فارس با ۷۶ هزار و ۳۰۶ خانوار تحت پوشش در جایگاه ششم قرار دارد و ۴۵۹۰ پورت FTTH و ۳۴ هزار و ۹۷۲ پورت VDSL به سرویس‌دهندگان ارائه می‌شود، پس از آن استان گیلان با ۴۵ هزار و ۲۴۶ خانوار تحت پوشش و ارائه سرویس به ۸۷۱۳ پورت FTTH و ۳۱۳۸ پورت VDSL قرار دارد،  در استان خراسان رضوی ۴۰ هزار و ۵۶۲ خانوار تحت پوشش و تعداد سرویس‌گیرندگان بالغ بر ۵۹۱۴ پورت FTTH و ۵۵۴۷ پورت VDSL است، در جایگاه نهم آذربایجان شرقی با ۳۸ هزار و ۶۶۲ خانوار تحت پوشش و ارائه سرویس برای ۱۰ هزار و ۵۹۱ پورت FTTH و ۶۰۳۵ VDSL قرار دارد و سمنان نیز در جایگاه دهم با ۳۷ هزار و ۷۷۰ خانوار تحت پوشش و ۴۸۸۲ پورت FTTH و ۹۴۴ پورت VDSL است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.