سهم کودکان از آینده را خانواده هایشان می سازند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

کودکان بزهکار سهمشان از زندگی، بی توجهی والدین به آینده و تربیت صحیح آنهاست و تنها چیزی که آموزش می بینند نحوه ارتکاب جرم از سوی خانواده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، طبق تحقیقات کارشناسان سرقت، از جرایم رایجی است که میان مجرمان ، طی سال های اخیر رواج بسیاری یافته و در این میان سن و سال و کوچک و بزرگی افراد نقشی در عدم ارتکال و کم یا زیاد بودن آن تاثیری نداشته است به طوری که وقوع این جرم حتی در میان برخی نوجوانان و کودکان بزهکار نیز بسیار رایج شده است.
 
عباس زارع جرم شناس، در خصوص کودکان بزهکار و افزایش سرقت در میان آنها می گوید: چه در میان مجرمان بزهکار و چه در میان کودکان بزهکار سرقت از رایج ترین جرایم است که البته سرقت شامل جیب بری، کیف قاپی، سرقت مسلحانه، کف زنی، دخل زنی و … است.
 
اما از آنجایی که کودکان و نوجوانان به دلیل کمی سن و قدرت بدنی کمتر و … یا حتی ترس قادر به انجام برخی سرقت ها مانند کیف قاپی، سرقت با شیوه زورگیری، کیف قاپی، سرقت مسلحانه و از این دست سرقت های سنگین نیستند بیشتر به سرقت های کوچک تر مانند جیب بری و دخل زنی و امثال اینها روی می آورند.
 
وی افزود: بزهکاری افراد در دوران جوانی یا بالاتر به دلیل مختلف از جمله اعتیاد، مشکلات اقتصادی، خانواده و … است ولی در سنین کودکی بیشتر دلایل آن خانواده ها و فقر مالی است چرا که کودکی که هنوز وارد جامعه نشده و با دنیای مجرمان آشنایی ندارد تنها از طریق خانواده و یا به دلیل فقر و یا نبود پدر و مادر و مشکلاتی از این دست به ارتکاب جرم رو می آورد و غالبا نیز به این کار واداشته می شود.
 
این جرم شناس ادامه داد: در خانواده هایی که دچار فقر شدید، اعتیاد پدر و مادر هستند یا فرزندان با جدایی والدین روبرواند کودکان یا به دستفروشی و کار یا اگر خانواده بزهکاری داشته باشند به ارتکاب جرم روی می آورند.
 
کودکان بزهکار معمولا به اجبار خانواده یا به همراه آنها دست به بزه می زنند به طور مثال اگر پدر و مادرشان در ارتکاب سرقت نقش داشته باشد آنها نیز در کنار والدین به آنها کمک می کنند و به نوعی آموزش می بینند مثل زاغ زنی، پرت کردن حواس طعمه یا حتی انجام خود سرقت در حالیکه والدین حواس سوژه را پرت کرده اند.
 
زارع اذعان داشت: در مواقعی که یکی از والدین یا هر دو نیز اعتیاد دارند نیازمند تامین مواد مخدر مورد نیاز خود هستند نیز فرزند که از تربیت درست خانواده در می ماند تنها آموزش می بیند که یا گدایی یا سرقت کند. اینجاست که از سوی خانواده تعلیم می بیند که به تنهایی با همراه خواهر یا برادر خود مرتکب جرم شود.
 
برخی مواقع شاهد هستیم که کودکان کار می کنند ولی در کنار آن مرتکب جرم نیز می شوند و این بدلیل فقر فرهنگی، سواد و تربیت است و اگر این کودک به هر طریقی به کانون اصلاح و تربیت سپرده شود و با افرادی مانند خود آشنا شود حتی ممکن است شیوه های جدیدی را آموخته و پس از بازگشت به خانه باز مرتکب جرم شود.
 
چرا که اگر این کودک یا نوجوان در کانون اصلاح و تربیت تحت مراقبت و آموزش قرار گیرد اما باز به کانون خانواده ای بازگردد که مجبور به تامین هزینه های آنها باشد و آنها او را وادار به ارتکاب جرم می کنند یا خودش مجبور به انجام آن شود باز هم وی دست به بزه خواهد زد، حتی فروش مواد مخدر.
 
متاسفانه خانواده هایی که فرزندشان مرتکب جرم می شوند هیچ وقت آینده او را نمی بینند این کودک شاید در سنین کودکی به اجبار و از روی ناآگاهی از آنچه به سرش خواهد آمد مرتکب جرم شود اما اگر در این منجلاب غوطه ور شود شاید هیچ وقت نتواند از آن خارج شود.
 
وی گفت: کودکان بزهکار حتی در دوران کودکی ممکن است معتاد هم شوند و تمام اینها ریشه در خانواده دارد.
 
کودکانی هم که از موهبت داشتن والدین محرومند و نیز مجبور به انجام جرم می شوند نیز به نوعی آینده ای نامعلوم دارند متأسفانه کودکان قشر بسیار آسیب پذیری هستند که اگر از همان سنین کودکی به درستی تربیت نشوند و آموزش نبینند جزو افرادی با آینده نافرجام خواهند بود.
 
خیلی از مجرمانی که در سنین جوانی و سنین بالاتر دست به ارتکاب جرم می زنند به نوعی در سنین پایین تر یعنی نوجوانی یا کودکی مرتکب جرم های کوچک تر شده اند و این موضوع ریشه در کودکی مجرمان دارد به همین دلیل کودکی مهمترین سنین فرزندان محسوب می شود چون همانطور که پرورش می یابند همان طور نیز بزرگ می شوند.
 
کودکان در آینده خود سهم کمی دارند و سهم آنها از آینده را خانواده هایشان می سازند و در خوب یا بد بودن عاقبتشان نقش چندانی ندارند و تنها والدین هستند که می توانند به آنها کمک کرده و راه درست را نشانشان دهند./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.