سهم ۲۲ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور به صورت مستقیم ۲۲ درصد و به صورت غیرمستقیم به حدود ۴۰ درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، جهانگیر پرهمت در همایش ملی ترویج و علوم کشاورزی با بیان اینکه اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته اما شاید ناکافی باشد، اظهار داشت: فراگیر شدن بخش ترویج در علوم کشاورزی نیازمند هم افزایی همه نهادهای مرتبط است.وی گفت: بخش کشاورزی به عنوان مهمترین بخش تولیدی کشور در سال تولید ملی، ضمن ایجاد اشتغال و کارآفرینی می تواند با تامین امنیت غذایی که بنیان و اساس استقلال سیاسی و اقتصادی کشور است، مهمترین نقش را داشته باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین توجه به این بخش نیز باید هم وزن جایگاه کشاورزی در کشور باشد.

پرهمت ادامه داد: هم اکنون سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور به صورت مستقیم ۲۲ درصد است که با لحاظ اشتغال غیرمستقیم به حدود ۴۰ درصد می رسد.

وی افزود: اشتغال جمعیت روستایی کشور نیز با بیش از ۳۵ درصد جمعیت به این بخش مرتبط است و همین امر اهمیت توجه به حوزه کشاورزی را بیش از گذشته می کند.

وی با اشاره به اینکه به رغم تحریمهای موجود، با تامین کمبودها و امنیت غذایی شاهد افرایش صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی هستیم، اظهار داشت: این امر نشان از حرکت این بخش به سمت اقتصاد پایدار است.رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه گفت: در طول سه دهه گذشته جمعیت کشور دو برابر اما واردات کشاورزی کمتر شد. به نحوی که امروز ۱۱۰ میلیون تن محصولات خام کشاوزی در کشور تولید می شود که این رقم در گذشته ۲۵ میلیون تن بود.

وی افزود: افزایش چهار برابری تولید محصولات خام در شرایطی رقم خورد که در همین مدت کمتر از ۲۰ درصد توسعه اراضی و آب ایجاد شده است.

پرهمت با بیان اینکه با برنامه ریزی و پژوهش این رقم تا ۳۰۰ میلیون تن قابل افزایش است، اظهار داشت: برای رسیدن به رتبه اول منطقه در تامین امنیت غذایی باید تمام ظرفیتهای موجود را به کار ببریم.معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنانش بیشترین نیاز امروز در بخش کشاورزی را استفاده از نیروهای متخصص و دانشگاهی عنوان کرد و گفت: افزایش بهره وری در این بخش از طریق انتقال دانش به روستاها و مزارع امکانپذیر است.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.