سهم ۸۹ درصدی دریا در صادرات و واردات کالا

۳۱فروردین۱۳،

51-103.jpg

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سال قبل ۴۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد شد و ۵۲ میلیون و ۲۱۷ هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده است که سهم دریا ۸۹ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شهریار افندی‌زاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – اظهار کرد: در پی اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جاده‌ای کشور از مجموع کالاهای صادر شده شش میلیون و ۹۱۷ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ معادل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه از مجموع واردات و صادرات کالا سهم جاده ۹ درصد، راه‌آهن دو درصد و سهم دریا ۸۹ درصد بوده است، افزود: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم ۵۹ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای میرجاوه با ۱۱ درصد و آستارا با ۸ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد طی ۱۲ ماهه سال قبل مرز دوغارون با ۲۶ درصد در رده اول و پس از آن مرزهای بازرگان با ۱۷ درصد و آستارا با ۱۱ درصد قرار دارند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا ۵۷ درصد و در جابه‌جایی واردات کالا ۵۴ درصد بوده است، گفت: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکمنستان صادر شده و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان واردات از کشورهای ترکیه و پاکستان بوده است.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه طی مدت مذکور ۲۰۷ هزار نفر مسافر توسط ۳۰ هزار دستگاه وسیله‌ نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس ۵۱ درصد و سواری ۴۹ درصد است.

همچنین تعداد ۳۹۰ هزار نفر توسط ۳۷ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس ۵۴ درصد و سواری ۴۶ درصد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در مدت مذکور بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای بیله‌سوار با ۲۴ درصد و دوغارون با ۲۲ درصد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور ۱۴۳ هزار نفر مسافر خارجی و ۱۲۸ هزار نفر مسافر ایرانی بوده‌اند و از مجموع مسافران خارج شده از کشور ۱۶۹ هزار نفر مسافر خارجی و ۲۲۱ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزها خارج شدند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.