سه جنبه حائز اهمیت حضور رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اهمیت حضور رئیس جمهور دراجلاس شانگهای گفت: جامعه بین المللی انتظار دارد واکنش دولت جدید ایران را نسبت به تحولات بین المللی ببیند.

نوذر شفیعی در گفت وگو با ایسنا در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس شانگهای گفت: این سفر به سه دلیل حائز اهمیت است؛ نخست اینکه اولین سفر آقای رئیسی به تاجیکستان می باشد، دوم اینکه به احتمال زیاد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در این اجلاس بررسی خواهد شد. البته فرایند عضویت شاید دو یا سه سال هم طول بکشد.

وی تصریح کرد: اهمیت سوم این سفر این است که یکی از مهمترین موضوعات منطقه یعنی افغانستان در اجلاس شانگهای بررسی خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: جامعه بین المللی انتظار دارد واکنش دولت جدید را به تحولات بین المللی ببیند ضمن اینکه مردم ایران هم منتظر هستند تا صدای عضویت دائم ایران در شانگهای شنیده شود. همچنین در سطح بین الملل این انتظار وجود دارد که سازمان شانگهای چه تصمیمی در مورد تحولات منطقه یعنی افغانستان که خود نیز عضو ناظر است، اتخاذ می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم شرکت رئیس جمهور روسیه در این اجلاس و تأثیر در فرایند کاری گفت: تا جایی که شنیده ام رئیس جمهور چین هم در این اجلاس حضور ندارد. البته عدم شرکت روسای جمهور چین و روسیه تأثیری در فرایند کاری سازمان همکاری شانگهای ندارد. اگرچه حضور این روسای جمهور می توانست جدیت و اعتبار اجلاس را افزایش دهد.

شفیعی در پایان گفت: با توجه به اینکه سازمان شانگهای یک منطقه گرایی هژمونیک است به شدت از چین تأثیر می پذیرد و حضورش در اجلاس می توانست به اعتبار و تصمیمات و همچنین بازتاب بین المللی بیفزاید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.