سه سبب اثر مثبت ورزش در پیشگیری از سرطان را بدانید

اردیبهشت ۱۴۰۳

ورزش می تواند در پیشگیری از انواع سرطان ها موثر باشد.

دکتر زهرا عبدالهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:دریافت مقادیر زیادی چربی سبب افزایش احتمال خطر سرطان روده، سینه و کلیه می شود. رژیم های پرچرب به خصوص با منشاء حیوانی مثل گوشت قرمز، تخم مرغ، محصولات لبنی با مقادیر بالایی چربی و کلسترول خطر بروز انواع سرطان ها را افزایش می دهند.

وی ادامه داد:بسیاری از مطالعات نشان می دهند که دریافت بالای چربی به خصوص در زنان یائسه احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع مثل انواع غذاهای حیوانی، کره، لبنیات پرچرب، کله پاچه، امعاء و احشاء، گوشت های قرمز، خطر سرطان ها را کاهش می دهند. اما مصرف روغن ها با یک باند دوگانـــه مثل روغن زیتون خطر بروز بسیاری از

سرطان ها به خصوص سرطان سینه را کاهش می دهند.

وی با بیان این که بنابر مطالعات، ارتباط مثبتی بین شیوع بروز انواع سرطان ها و چاقی به خصوص در مورد سرطان سینه ملاحظه شده است اظهار کرد:در افراد با نمایه توده بدنی بیش از ۳۰خطر مرگ و میر ناشی از تمام عوامل ذکر شده، افزایش می یابد.

عبدالهی در پاسخ به این که آیا ورزش در پیشگیری از سرطان ها نقش دارند عنوان کرد:عدم تحرک کافی و ورزش نیز یک عامل خطر برای انواع سرطان ها محسوب می شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه  جامعه وزارت بهداشت افزود:برای پیشگیری از انواع سرطان ها باید از خوردن گوشت های سوخته یا زغال شده و همچنین ماهی سوخته پرهیز کرد.کباب کردن و پختن زیاد از حد این غذاها ترکیباتی می سازد که آروماتیک های هتروسیلیک آیین دار نامیده می شود که برخی از آن ها ممکن است سرطان زا باشند.همچنین گوشت های قرمز مانند گوساله، بره و نیز فرآورده های گوشتی، چنانچه به صورت منظم و در حجم زیاد مصرف شوند ممکن است، خطر سرطان کلون، رکتوم، پانکراس، سینه، پروستات و کلیه ها را افزایش دهند. انجمن تحقیقات جهانی سرطان، مصرف کمتر از ۸۰ گرم گوشت قرمز را در روز توصیه می کند. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.