سه نسل انقلاب در شبکه یک «نوشدارو» را می نوشند

۳۰م آذر ،

گزارش تفضیلی سینماپرس از ساخت سریالی تازه در شبکه یک سیما

سینماپرس ـ گروه تلویزیون: پس از موفقیت سریال هایی همچون: «شوق پرواز»، «راستش را بگو» و مستند ـ داستانی «آخرین روزهای زمستان»، شبکه یک سیما ساخت سریال تازهی با مضمون دفاع مقدس را در دستور کار خود قرارداده است. نام این سریال «نوشدارو» است و به کارگردانی «جواد اردکانی» و تهیه کنندگی «علی لدنی» این روزها مراحل ساخت خود را سپری می کند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، داستان «نوشدارو» دربارهٔ ۶ رزمنده است که در زمان جنگ در هم ‌سنگر بوده اند. آنها بعد از جنگ در صنعت نفت مشغول به کار می‌شوند اما مشکلات و ماجراهایی برایشان پیش می‌آید که داستان نوشدارو را شکل می دهد. هدایت هاشمی، محبوبه بیات، سیدجواد طاهری، شیوا خسرو مهر، ساقی عسگری، رز رضوی، مهسا روحبخش و گروهی از هنرمندان مشهدی در این سریال ایفای نقش می کنند.

نوشدارو، سموم را از بین می برد.

«حسین فرزین» مدیر برنامه ریزی این پروژه در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی درخصوص سبب نام گذاری این پروژه به «نوشدارو» و نیز ارتباط این نام گذاری با ضرب المثل معروف «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» گفت: «طبیعتا اولین موضوعی که پس از شنیدن نام این پروژه به ذهن می رسد، همین مساله است، اما این پروژه نگاهی منفی به این واژه ندارد. نوشدارو در این پروژه به معنای پادزهر است که سم را از بین می برد و سم هم تمثیلی از مسائل و مشکلات پیش روی جامعه است. در این سریال سعی شده به این مفهوم پرداخته شود که ما اگر خودمان را ارزیابی کنیم و به خودشناسی برسیم و از ظرفیت های وجودی خودمان استفاده کنیم می توانیم به پاسخ بسیاری از کمبودها و مشکلاتمان برسیم».

مدیر برنامه ریزی سریال نوشدارو در پاسخ به سوالی درخصوص میزان واقعی بودن یا تخیلی بودن شخصیت های این سریال نیز گفت: «ما در این داستان شاهد اتفاقها و حوادث زندگی شش شخصیت اصلی به نام های حمزه، محمد، سمیه، سعید، عطیه و ابراهیم هستیم.این سریال اثری دراماتیک است و طبیعتا برای بازگویی بخش های ناگفته، بعضی جنبه های شخصیت های داستان را دراماتیزه می کنیم .در این سریال مخاطب با قهرمان ها و شخصیت های تازهی رو به رو می گردد که شخصیت های اصلی را همراهی می کنند و علاوه بر کارکرد خودشان، وجوه مختلف شخصیت های داستان را نیز ارتقا می بخشند».

معنای عام جهادگری مورد توجه است

فرزین در ادامه درخصوص موضوع محوری این سریال و ارتباط آن با مفهوم جهادگری که پیش از این در خبرها به آن اشاره شده اضافه کرد: «در این پروژه جهادگری به معنای کلی مد نظر است نه به طور اخص.ما چند نوع جهاد داریم و مردی که برای کسب روزی حلال برای خانواده اش می پردازد هم در دین اسلام جهاد محسوب می گردد و اگر چنین فردی در حین تلاش برای خانواده صدمه ببیند یا کشته شود هم شهید محسوب می گردد.در سریال نوشدارو نگاه ویژه ای به مفهوم جهاد شده و به شهدای فرهیخته هم اشاره شده است تا علاوه بر موضوع جهادگری در دفاع مقدس، به اندیشمندان جهادگر هم توجه شود. همچنین در این سریال جهادگری در زمان حال و زمان جنگ و نیز مقتضیات زمانی هر یک از آن ها مورد تحلیل قرار می گیرد و همچنین به جهاد علمی ـ فرهنگی و جهاد اقتصادی که نسل تازه در حال انجام آن است نیز پرداخته می گردد».

وی در پاسخ به این سوال که «چه بخشی از سریال در زمان قبل و چه بخشی از ان در زمان حال اتفاق می افتد»؟ نیز گفت: «قصه این سریال مربوط به زمان حال است و ما دوران جنگ به صورت فلاش بک و بازگشت به نگاره های قبل مورد بررسی قرار می دهیم که در آنها به واکاوی خاطرات چند رزمنده و شخصیت های داستان پرداخته می گردد.مبحث اصلی مورد بحث ما جهاد علمی فرهنگی و اقتصادی است و صحنه ها و سکانس های جنگی برای برقراری پیوند صحیح بین نسل حال حاضر و نسل قبل و بیان نقاط اشتراک و افتراغ آنها صورت می گیرد».

وی درخصوص ساختار تصویری سریال نوشدارو هم گفت: «می توان به لحاظ ساخت این کار را در رده کارهای کلاسیک قرار دارد».

دفاع مقدس در فلاش بک

فرزین در پاسخ به این سوال که «آیا این سریال یک سریال دفاع مقدسی با صحنه های جنگی است» گفت: «خیر! در این سریال از صحنه های جنگی بنا به مقتضیات داستان استفاده می گردد و این اثر به معنای عام یک اثر جنگی و دفاع مقدسی نیست».

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری دربارهٔ توجه این سریال به مقطع خاصی از جنگ یا عملیاتی خاص گفت: «در این سریال بیشتر زمان ابتدایی جنگ مد نظر است و بیشتر نگاه به شخصیت ابراهیم و محمد که پدر سمیه است و رابطه آنها مد نظر سریال است که این بخش ها از طریق فلاش بک ها روایت می گردد و بازگو کننده رابطه این دو شخصیت با یکدیگر است. اما مقطع خاصی از جنگ مد نظر نیست بلکه از صحنه های جنگی و بستر فضای جنگ برای واکاوی شخصیت ها به خصوص شخصیت ابراهیم که شهید شده است استفاده می گردد.

وی درخصوص لوکیشن های خارج از کشور این سریال نیز گفت: «برای تصویربرداری بخش های خارج از کشور این سریال سه کشور مورد نظر ما است که اصلی ترین آنها کشور انگلستان می باشد، زیرا یکی از شخصیت های داستان ما دانشجویی است که از کشور انگلستان بورسه تحصیلی دریافت کرده و همراه خانواده اش عازم این کشور می گردد. ما در انگلستان یک واکاوی ای نسبت به شخصیت های اصلی داریم و اصل حوادث مربوط به داستان این سریال در کشور انگلستان اتفاق می افتد».

وی با اعلام سفر قریب الوقوع عوامل سریال به خارج از ایران برای تصویربرداری بخش های خارج از کشور، گفت: «پس از بازگشت از این سفر تصویربرداری صحنه های جنگی سریال آغاز خواهد شد. طبق روال همه پروژه های اینچنینی، این صحنه ها تامین امکانات لازم برای تصویربداری این صحنه ها با همکاری “انجمن سینمای دفاع مقدس” و رایزنی های سازمان صداوسیما با نهاد هایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج صورت می گیرد و بخش هایی از این صحنه ها در جنوب کشور مقابل دوربین خواهد رفت».

خانواده ها، مخاطب نوشدارو خواهند بود

فرزین که به نمایندگی از عوامل این سریال با خبرنگار ما گفت و گو می کرد، دربارهٔ احتمال تکرار موفقیت سریال های دفاع مقدسی دیگر توسط سریال «نوشدارو» گفت: «در نوشدارو به زندگی خانوادگی شخصیت های داستان پرداخته شده است، این انسانها در کنارهم زندگی می کنند و از یک زندگی سالم و خوب برخوردارند و در بستر جامعه رشد می کنند و همه ی اینها در شالوده و پیکره خانواده دیده شده است و البته کارکرد خانواده در اجتماع هم مد نظر بوده است.اگر بخواهم به عنوان مخاطب فضای این سریال را بررسی کنم، به نظر من به شخصیت مرد و زن به یک اندازه پرداخته شده است به گونه ای که پرداختن به یکی از ارزش دیگری نکاهد و هردوی اینها به عنوان دو بال بای پرواز مد نظر گرفته شده است و به همین سبب این سریال زمینه مواجه شدن با استقبال از سوی مخاطبان عام و خانواده ها را نیز دارد».

وی درخصوص مخاطبان این اثر و نیز میزان استقبال احتمالی مخاطبان جوان از این سریال نیز تاکید کرد: «این اثر یک نگاه خانوادگی است یعنی ما نسل اول را به عنوان نسلی که انقلاب کرده ، نسل دوم را به عنوان فردی که در بستر انقلاب رشد کرده و نسل سوم که خواهان شکوفایی در بستر انقلاب است را باهم مد نظر قرار دادیم لذا نگاه این اثر یک نگاهی خانوادگی است.در این سریال به نقش زنان ، فضای جامعه و شخصیت های انقلابی نیز توجه ویژه ای شده است».

فرزین درخصوص مشارکت نهادهای مختلف در تولید این اثر نیز گفت: «وزارت نفت، بسیج فرهیختگان، وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدی رضوی در ساخت این اثر با ما همکاری کرده اند. برای فیلمبرداری در حرم امام رضا(ع) آستان قدس همکاری خوبی با ما داشت».

گفت و گو از: مرتضی فتحی

انتهای پیام/ م . ف _ ب. ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۲۹۵


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.