سه گفتمان انتخاباتی خرداد ۹۲ از منظر روزنامه تهران امروز

۳۰اردیبهشت،

·         هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم صف آرایی گفتمانی جریان‌های سیاسی بیش از قبل خودنمایی می‌کند. آنگونه که از شواهد پیداست انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه بر مبنای سه گفتمان حفظ و تداوم وضع موجود، بازگشت به قبل برای بازآفرینی شرایط قبل از دوم خرداد و درنهایت گفتمان تغییر مبتنی بر پیشرفت و عدالت خواهد بود.صف آرایی این سه گفتمان در حالی است که در عمل گفتمان حفظ وضع موجود و بازگشت به قبل، حاضر به بیان این موضوع در تحلیل گفتمانی خود نیستند و می‌کوشند با الفاظ و عباراتی تازه شرایط موجود را به نفع خود رقم بزنند.

·         گفتمان تداوم وضعیت موجود ایده آل تحقق یافته خود را در دولت احمدی نژاد تعریف می‌کند.این رویکرد کلی دارای دو چهره دولتی و غیر دولتی است.الگوی دولتی این گفتمان که از سوی چهره‌های حاضر در دولت ارائه می‌شود، دولت احمدی نژاد را معجزه ای تحقق یافته با دستاوردهای بی شمار می‌دانند که بهترین حالت ممکن در آینده، تداوم این الگو خواهد بود.الگوی غیر دولتی و یا به عبارت بهتر نیمه دولتی این گفتمان از سوی چهره‌های جبهه پایداری ارائه می‌شود که ضمن تکریم حداکثری دولت احمدی نژاد،انحراف و نابسامانی‌های این دولت را برخاسته از حضور چند چهره حاشیه ساز می‌دانند و معتقدند که دولت ایده آل،دولت احمدی نژاد بدون حضور چهره‌های حاشیه ساز خواهد بود. چند کاندیدای حاضر در انتخابات را می‌توان در قالب این رویکرد کلی دسته‌بندی و تحلیل کرد.

·         گفتمان «بازگشت به عقب» با انتقاد شدید از وضع موجود و اشاره به نابسامانی‌های کشور، ضرورت «نجات کشور»از طریق بازگشت به قبل ۲۰ سال قبل و احیای سبک مدیریتی تکنوکراتیک و سرمایه سالار سالهای بعد از جنگ مطرح می‌شود. عبارتی چون «ما می‌دانستیم»، «هشدار داده بودیم» و… به وفور در ادبیات گفتمانی این طیف ملاحظه می‌شود و تلاش می‌شود با استفاده از این ادبیات خود را پیشگوی آنچه در هشت سال قبل روی داد، نشان دهند. این گفتمان می‌کوشد تا بروز مشکلات موجود را ناشی از کنار رفتن این جریان از سکانداری اجرایی کشور و بی توجهی به پیشنهاد‌های سران این جریان تلقی کند.

·         گفتمان دیگری در انتخابات آینده حاضر است که گرچه از داخل اصولگرایی برخاسته است ولی خود را در تمایز با راه طی شده در سالهای قبل تعریف می‌کند و از سوی دیگر با نقد اصولی رویکرد بازگشت به قبل،راه عبور از چالشهای موجود و تحقق اهداف انقلاب را پیگیری گفتمان پیشرفت و عدالت و عملیاتی کردن الگوی مدیریت جهادی به عنوان کارگزار اجرایی گفتمان پیشرفت و عدالت می‌داند. گفتمان پیشرفت و عدالت وجود نابسامانی موجود را می‌پذیرد و آن را ناشی از سوء مدیریت شدید سالهای قبل می‌داند و باور دارد که ما نیازمند یک تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستیم که تحقق آن تنها در سایه رفع سوء مدیریت موجود ممکن است.البته این رویکرد اصلاح سوء مدیریت موجود را به معنای بازگشت به قبل نمی‌داند و با نقد جدی مدیریت تکنوکراتیک سالهای دوران سازندگی،نیاز به احیای مدیریت جهادی به عنوان الگویی برآمده از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس را برای حل مشکلات ضروری می‌داند.

·         /۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.