سوء مدیریت بیشتر از تحریم بلای جان اقتصاد کشور است

فروردین ۱۴۰۳

سفیر سابق ایران در چین گفت: ضعف‌های تشکیلاتی و برنامه‌ریزی و سوء‌مدیریت، به مراتب بیشتر از مسئله تحریم‌ها سبب زیان اقتصاد کشور خواهد شد.

“جواد منصوری” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور جدید تحریم‌های غرب علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: سیاست تحریم همواره یکی از اهرم‌ها و ابزارهای دولت‌های بزرگ علیه مخالفان خود بوده است.
 
وی ادامه داد: پس از جنگ‌جهانی دوم تاکنون شاهد اقدامات خصمانه بسیاری از سوی قدرت‌های بزرگ دنیا به ویژه آمریکا علیه کشورهای منطقه بودیم که از این رو مشکلات بسیاری را برای خود و سایرین به وجود آورده‌اند، چرا که مبادلات آزاد در سطح جهانی به نفع همه دولت‌هاست.
 
منصوری تصریح کرد: دولت‌ آمریکا همواره ترجیح داده که بخشی از منافع خود را در اعمال تحریم‌ها علیه دیگران از دست داده و به جای آن منافع بیشتری را از کشورهای متعهد و وابسته تامین کند.
 
وی با بیان اینکه کشورهای منطقه توانسته‌اند بسیاری از آثار سوء تحریم‌های اعمال شده از سوی قدرت‌های بزرگ دنیا علیه کشورشان را از میان بردارند، اظهار داشت: دور جدید تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز ضعف مجامع بین‌المللی است که با وجود آنکه شاهد یک جریان قانونی از سوی آمریکا علیه کشورهای منطقه می باشند، هیچ‌گونه اقدام سازنده‌ای در این راستا انجام نمی‌دهند.
 
سفیر سابق ایران در چین افزود: اعمال تحریم‌ها علیه ایران به طور رسمی از فروردین‌ماه ۵۹ توسط آمریکا آغاز و اعمال شده و تاکنون مراحل مختلفی را طی کرده که از این جمله بیش از ۱۴ مصوبه در کنگره آمریکا علیه کشورمان به تصویب رسیده است.
 
منصوری تصریح کرد: آنچه که ما در داخل با مشکلاتی تحت عنوان تحریم مواجه هستیم، بیش از آنکه مربوط به مسئله تحریم‌ها باشد، ناشی از سوء مدیریت داخلی، وابستگی به نفت و یا عدم پیش‌بینی‌های لازم از سوی بعضی مدیران کشور است.
 
وی با اشاره به پیشنهادهای شرکت‌های بزرگ دنیا به جمهوری‌اسلامی‌ایران برای همکاری‌های اقتصادی در راستای از میان برداشتن آثار تحریم‌ها، اظهار داشت: ما در داخل برای استفاده از موقعیت‌های پیش‌آمده نیازمند مدیران هوشمند، مسلط و با برنامه‌ریزی هستیم.
 
منصوری با اشاره به افزایش قیمت تمام‌شده برخی از کالاها در کشور بر اساس تحریم‌ها علیه کشورمان، تصریح کرد: ما به دلیل ضعف‌های تشکیلاتی و برنامه‌ریزی و سوء‌مدیریت در کشور، به مراتب بیش از مسئله تحریم‌ها زیان کرده‌ایم.
 
این کارشناس سیاست‌خارجی، در پایان با تاکید بر اینکه وابستگی به نفت ما را در مقابل تحریم‌ها ضربه‌پذیر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: دولت آینده باید این مسئله را مدنظر قرار دهد که با بکارگیری مدیریت مدبرانه و برنامه‌ریزی هوشمندانه، نه تنها باید بتوان آثار تحریم‌ها را از بین برد، بلکه باید در تکنولوژی، اصلاح الگوی مصرف و بهبود ساختار صنعتی و اداری و از همه بالاتر در حوزه کشاورزی تحول صورت دهیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.