سوئیس با گسترش تحریمهای نفتی علیه ایران مخالفت کرد

۲۷ آبان ،

کابینه سوئیس با پیشنهاد پارلمان این کشور مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران مخالفت کرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دولت سوئیس با پیشنهاد چپ‌گرایان پارلمان این کشور مبنی بر ارائه گزارش تفسیری از سوی شعب خارجی شرکت‌های سوئیسی در زمینه معاملات نفتی با ایران مخالفت کرد.

کابینه سوئیس اعلام کرد: هیچ برنامه ای برای تعمیم قانون ارائه گزارش تفسیری شرکتهای سوئیسی در زمینه معاملات با ایران به شعب خارجی این شرکت‌ها ندارد.

هفت عضو حزب سوسیال دموکرات سوئیس در ماه سپتامبر و پس از انتشار یافتن گزارش تفسیری خبرگزاری رویترز مبنی بر خرید و فروش نفت ایران توسط شعبه شرکت‌ ویتول در بحرین، این پیشنهاد را مطرح کرده بودند.

شرکت ویتول تایید کرد که این معاملات انجام را داده و سپس متوقف کرده است.

سوئیس اعلام کرده که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد. کابینه این کشور اعلام کرده که تحریمهای ایران براساس دلایل سیاسی اتخاذ شده و تجاری نیستند.

شرکت‌های سوئیسی اجازه دارند که به تجارت نفت ایران ادامه دهند اما باید تمام معاملات انجام شده را به دولت این کشور گزارش تفسیری دهند.

کابینه سوئیس این هفته در پاسخ رسمی به پارلمان این کشور اعلام کرد: شعبه‌های شرکت‌های سوئیسی در خارج از کشور که به طور قانونی مستقل می باشند تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده علیه کشور میزبان نیستند.

دولت سوئیس افزود که پیشتر تلاش کرده که قانون ارائه گزارش تفسیری را به شعبه‌های خارجی تعمیم دهد اما این اقدام با حمایت کافی مواجه نشده است.

تصمیم سوئیس برای خنثی بودن در خصوص تحریم نفت ایران سبب فشار بروکسل و واشنگتن روی این کشور شده است. سوئیس یکی از مراکز تجارت نفت است و تنها حدود یک سوم معاملات نفت جهان در ژنو انجام می‌شود.

کابینه سوئیس همچنین از انتشار یافتن فهرست معاملات نفتی بین شرکتهای این کشور و ایران اجتناب کرده واعلام داشت که این امر می‌تواند اقدام‌های بعدی را برای دولت این کشور دشوار کند.

نماینده دولت سوئیس در امور اقتصادی در ماه سپتامبر درخواست خبرگزاری رویترز را برای ارائه نسخه‌ای از این فهرست تحت قانون شفافیت رد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.