سوئیس همچنان مشتری نفت ایران است

انرژی

یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اعمال فشار آمریکا برای گسترش تحریم نفتی ایران نوشت که سوئیس همچنان یکی از مشتریان نفت ایران است.

13910630000205 PhotoL

به گزارش فارس به نقل از « نویه زوریخه»، در حالیکه بسیاری از کشورها به دنبال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا معامله نفتی با ایران را متوقف کرده‌اند. به نظر می‌رسد چون سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است، در تحریم نفتی ایران شرکت نکرده است.

بر اساس این گزارش، از اول ماه ژوئن افرادی که در سوئیس اقدام به معامله نفت ایران و تامین مالی آن می‌کنند باید این موضوع را به دفتر اقتصاد سوئیس (سکو) که مسئول کنترل صادرات و واردات است اطلاع دهند.

«ماری اوت» سخنگوی دفتر اقتصاد سوئیس نیز این موضوع را تائید کرده است.وی به میزان معاملات نفت ایران از طریق سوئیس اشاره نکرده است. چرا که گفته می‌شود این معاملات محرمانه است.

در این گزارش آمده است که در محافل تجاری سوئیس تاکید می شود که تدابیر جدید، بر معاملات نفت ایران از طریق سوئیس نیز تاثیرات منفی داشته است و شرکت‌هایی که تاکنون به معامله نفت ایران اقدام می‌کردند و یا بانک‌هایی که نقل و انتقال ارزی این معاملات را انجام می دادند اینک نگران آن هستند که این امر در آینده بر معاملات آنها تاثیر بگذارد.

این نگرانی‌ها از زمان دیدار «دیوید کوهن» مسئول مبارزه با تامین مالی تروریسم در وزارت دارائی آمریکا در اوائل ماه سپتامبر از برن افزایش قابل توجهی داشته است. کوهن در سفر به سوئیس فقط هدفش این نبود که معاملات نفت ایران و امور مالی آن در بانک‌های سوئیس را کاهش دهد، بلکه در این سفر قصد داشت که شرکت «نیکو» که فعالیت شعبه شرکت دولتی نفت ایران در خاک سوئیس است را محدود کند.

آمریکایی‌ها احتمال می‌دهند که این شرکت در فروش نفت ایران دست داشته باشد. ضمنا مسئولین آن این موضوع که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا باعث شده است تا صدور نفت ایران تا یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد را نیز تکذیب می‌کنند.

آنها ضمنا احتمال می‌دهند که این کاهش حداکثر ۷۰۰ هزار بشکه باشد. چرا که ایران نیاز به زمان دارد تا بتواند مشتریان جدیدی را برای جایگزینی مشتریان اروپایی پیدا کند. به نظر می‌رسد این مشتریان جدید آسیایی هستند. زیرا کشورهای آسیایی مشتری ۹۰ درصد نفت صادراتی ایران هستند.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.