سواد رسانه‌ای مانع از گرایش به شبکه‌های اجتماعی می‌شود

۱۳م دیماه ،

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه با برخورداری از سواد رسانه‌ای از شبکه‌های اجتماعی استقبال نمی‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدمهدی انصاری در دومین دوره کارگاه آموزشی خبرنگاری و روزنامه‌نگاری گیلان به مدت دو روز برگزاری در ۱۲ و ۱۳ دی‌ جاری در رشت اظهار کرد: ضروری‌ترین حوزه برای حفظ تاریخ ایران رسانه است.

*رسانه ضروری‌ترین حوزه برای حفظ تاریخ ایران اسلامی است

وی با اشاره به ظرفیت‌های موثر عرصه رسانه و خبر اظهار داشت: خبرنگار برای حفظ منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه فردی فرهنگ دوست و ملت‌دوست است به دغدغه‌های تاریخی ملت خود نیز حساس بوده و در این زمینه رسانه ضروری‌ترین حوزه برای حفظ تاریخ ایران اسلامی است.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و مسئولیت‌های مدنی و اجتماعی روزنامه‌نگاران در فضای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فرهنگ دوستی، اخلاق، انصاف، هوشمندی، قانون‌گرایی، سواد رسانه‌ای، انتقاد و اصلاح‌گری از ویژگی‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای بهبود وضعیت جامعه است.

این مسئول با تاکید بر اینکه خبرنگار سنسور و آلارم هوشمند جامعه است یادآور شد: بالابردن سواد رسانه‌ای در جامعه سبب می‌شود تا جامعه به منافع ملی حساس باشد و آسیب‌های اجتماعی به گونه‌ای شیوا و شیرین نه تلخ و نگران‌کننده به جامعه گوشزد شود.

وی سواد رسانه‌ای و بصیرت انقلابی را از شعارهای برپایی کارگاه آموزشی مذکور نامید و تصریح کرد: دنیای امروز دنیای رسانه‌ای است و فضای رسانه‌ای کشور قابل قیاس با یک دهه پیش نیست.

*سواد رسانه‌ای مانع از گر ایش به شبکه‌های اجتماعی می‌شود

انصاری با اشاره به اینکه ‌اکنون فضای شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، توییتر، اینترنت، ماهواره متکثر در قرن ۲۱، عامل تعیین کننده تمام شئونات زندگی بشر در زمینه‌های سلیقه، مذهب، زندگی حتی ایدئولوژی شده است، خاطرنشان کرد: قرن ۲۱ را قرن حاکمیت رسانه‌ها و یا به عبارتی عصر مدیا کراسی و یا رسانه سالاری دانسته‌اند.

وی فتنه سال ۸۸ که تعدادی از هموطنان فریفته سوداگری رسانه‌ای دشمنان از طریق شبکه BBC فارسی شده بودند را از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی دانست و اذعان کرد: اگر سواد رسانه‌ای در کشور ارتقا یابد جامعه خود تعیین‌کننده و تشخیص‌دهنده آسیب‌های اجتماعی می‌شود بنابراین ما باید در آینده به طرفی هدایت شویم که فضای اجتماعی را برای جامعه از طریق فیلترشکن در اینترنت‌ها، مسدود کردن SMS و محدود نکردن، جامعه خود با برخورداری از سواد رسانه‌ای از شبکه‌های اجتماعی دشمنان استقبال نکند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران را جزو نخبگان جامعه و گروه‌های موثر جامعه در تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی دانست و عنوان کرد: ‌رسالت فعالان عرصه رسانه و مسئولیت‌های مدنی و اجتماعی باسواد بودن در عرصه رسانه‌ای و داشتن بصیرت انقلابی و هدایت جامعه به نشاط و ایفای نقش موثر و مشارکت در حوزه‌های اجتماعی است.

*انتشار ۲۰ عنوان کتاب با موضوع رسانه در کشور

وی از تالیف و ترجمه ۲۰ عنوان کتاب در سال‌جاری با موضوع رسانه‌ خبر داد و گفت: امسال تاکنون با هدف پژوهش بیست عنوان کتاب تا این لحظه انتشار یافته است و تا پایان سال جاری نیز ۲۰ کتاب دیگر آماده‌سازی و تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

به گفته انصاری این کتاب‌ها در ارتقای دانش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در مباحث نظری، آموزشی و پژوهشی نقش موثری دارد.


sadkhabar.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.