سوالات کنکور محتواییست / آزمون سراسری سال آینده دو بار در سال برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در خصوص سوالات کنکور امسال اظهار کرد: سوالات امسال بصورت محتوایی از کتب درسی طرح شده و با مطالعه کامل این کتب، داوطلبان می توانند بصورت مسلط به سوالات پاسخ دهند.

سوالات کنکور محتواییست / آزمون سراسری سال آینده دو بار در سال برگزار می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه مملکت درخصوص کنکور امسال، درباره نکته و تستی و یا محتوایی بودن سوالات کنکور ۱۴۰۱ گفت: سوالات کنکور سراسری امسال از محتوای کتب درسی دانش آموزان طرح می شود و بصورت محتوایی طرح شده و اگر دانش آموزان کتب درسی را دقیق مطالعه کنند و به محتوا مسلط باشند می توانند به سوالات به درستی پاسخ بدهند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور بر این نکته تاکید کرد که خارج از محتوای کتب درسی سوالی طرح نخواهد شد و استانداردهای سوال کاملا در چارچوب محتوای درسی است. البته تغییر سوالات از کلیشه ای به محتوایی را خواهیم داشت. سوالات هم در دو دسته سخت و آسان خواهد بود. اگر از کتاب‌های وزارت آموزش و پرورش مطلبی حذف شوند از سؤالات کنکور نیز حذف خواهند شد.  و داوطلبان استرس طرح سوال از مطالب حذفی را نداشته باشند.

پور عباس در ادامه خاطر نشان کرد: امسال کنکور همانند روال طبیعی هر ساله برگزار و الکترونیکی نخواهد شود.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: از سال ۱۴۰۲  کنکور وارد فرآیندهای جدیدی خواهد شد که این تغییرات مجموعه ای از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش است. از این سال کنکور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سالی دو بار برگزار می شود تا از استرس داوطلبان کاسته شود. در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها و آزمون عمومی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره موضع گیری نمایندگان مجلس در برابر مصوبه حذف کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی و موضع سازمان سنجش در برابر آن گفت: سازمان سنجش مجری مصوبات است و هر قانونی که به این سازمان ابلاغ شود ملزم به اجرای آن هستیم. اگر دولت یا مجلس به ما ابلاغ کنند که ملاک برگزاری کنکور مصوبه مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است ما   ابلاغیه دولت را اجرا خواهیم کرد.

پور عباس اظهار کرد: تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد با تاثیر مثبت و تاثیر کنکور ۶۰ درصد خواهد بود. داوطلبانی که سابقه تحصیلی کاملی دارند و داوطلبانی که سوابق تحصیلی کامل ندارند، این نسبت ۴۰ به ۶۰ درصد به نسبت کم می‌شود و طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش، درصد کمتری برای داوطلب لحاظ خواهد شد اما برای داوطلبانی که کل سوابق تحصیلی را دارند، به صورت ۴۰ درصد سوابق و ۶۰ درصد آزمون خواهد بود.

پور عباس اعلام کرد: نظام قدیمی ها هم بر اساس آنچه سال قبل اعلام شد سوال مجزا در کنکور ندارند ولی در جایی که سوابق تحصیلی باشد برای نظام قدیمی ها لحاظ می شود و گروه هایی که سوابق تحصیلی ندارند معیار سنجش همان نتیجه کنکورشان خواهد بود.

پورعباس ادامه داد: سوالات در قالب دو دفترچه عمومی و تخصصی خواهد بود و تعداد سوالات هم کمتر خواهد شد تا از استرس داوطلبان کاسته شود. دفترچه‌های کنکور سه برابر خواهند شد، ضمن اینکه مدت زمانی که این دفترچه‌ها در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت بین ۷۰ یا حداکثر ۸۰ دقیقه خواهد بود و داوطلب طی این مدت باید به سؤالات پاسخ دهد.

به گفته این مقام مسئول، سهمیه ها در کنکور ۱۴۰۱ همچنان باقی خواهد ماند و البته بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد به ظرفیت رشته های پزشکی افزوده می شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.