سوریه محتاج سلاح کشورهای دیگر نیست/ حضور دیگران در منطقه، پر هزینه و امنیت‌زداست

وزیر دفاع در کنفرانس مطبوعاتی با همتای عراقی:

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره ادعای انتقال سلاح ایران به سوریه با استفاده از فضای عراق با بیان اینکه سوریه محتاج سلاح دیگر کشورها نیست، گفت: این حرف‌ها کاملا بی‌اساس است و جمهوری اسلامی ایران آن را رد می‌کند.

به گزارش حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز(چهارشنبه) با “سعدون دلیمی” همتای عراقی خود گفت : روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق عمیق است و ما و عراقی‌ها منافع مشترک و دشمنان مشترکی داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط دفاعی میان ایران و عراق رو به پیشرفت است ، افزود: هیچ حد و مرزی برای توسعه‌های دفاعی میان دو کشور وجود ندارد.

وحیدی همکاری دو کشور در ایجاد و گسترش صلح در منطقه را مهم توصیف کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران همواره بر گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه تاکید کرده است.

وزیر دفاع با اشاره به مضرات حضور نیروهای خارجی در منطقه، آن‌هم به بهانه‌های تامین امنیت تصریح کرد: این، امنیت بومی است که امنیت پایدار بوجود می‌آورد و حضور دیگران در منطقه همواره پر هزینه و امنیت‌زدا بوده است.

وحیدی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران عراقی درباره ادعای انتقال سلاح ایران به سوریه با استفاده از فضای عراق گفت : سوریه کشوری است که همواره خودش را برای جنگ با صهیونیست‌ها آماده و برای این‌کار به اندازه کافی سلاح تهیه کرده است.

وی در ادامه افزود : سوریه برای درگیری‌های داخلی محتاج به سلاح دیگر کشورها نیست.

وحیدی اضافه کرد: امریکایی‌ها چون نتوانستند مشکلات خود را حل کنند این بهانه‌ها را آورده‌اند و سعی می‌کنند با استفاده از نام عراق ، این کشور را منفعل کنند لذا این حرف‌ها کاملا بی‌اساس بوده و جمهوری اسلامی ایران آن را رد می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره خارج‌شدن منافقین از لیست تروریست‌ها توسط آمریکا گفت : گروهی که چهارده هزار نفر از مردم را ترور ، بمب‌گذاری می‌کند و با دشمنان مردم خود شریک می‌شود و در کشتن مردم عراق هم شریک است چگونه می‌شود این گروه تررویست نباشد؟

وحیدی اظهار داشت: اینگونه اقدامات و اظهارات در واقع دوگانگی سیاست‌مداران آمریکایی را نشان می‌دهد.

در ادامه این نشست خبری “سعدون دلیمی” وزیر دفاع عراق هم هدف از دعوت‌کردن از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عراق را در جریان‌گذاردن مقام‌های کشورهای همجوار از اوضاع کلی عراق بیان کرد.

وی در ادامه افزود: می‌خواهیم به کشورهای همجوار بگوئیم که عراق دیگر عراق گذشته نیست و دیگر به عنوان منبع دشمنی برای دیگران بدل نخواهد شد.

دلیمی اظهار داشت: عراق از سال ۲۰۰۵ همواره طرح ایجاد نظام امنیتی منطقه‌ای را خواستار بود چرا که ما معتقدیم امنیت منطقه تنها با مشارکت کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد و دیگران نمی‌توانند به جای کشورهای منطقه امنیت آنها را تامین کنند.

وی تصریح کرد : باید جرات به‌خرج دهیم و در راستای تشکیل این منظومه امنیتی منطقه‌ای گام مفید برداریم و این کار قطعا بهتر از بین‌المللی کردن اوضاع منطقه است.

وزیر دفاع عراق با اشاره به خارج‌کردن منافقین از لیست گروهک‌های تروریستی اضافه کرد : ما بر اساس معیارهای جهانی تروریست‌ها را می‌شناسیم و دیگران این حق را ندارند بر اساس معیارهای شخصی یک عده را تروریست و دیگری را از لیست تروریستی خارج کنند و جهانیان باید موضع واضحی در قبال تروریسم اتخاذ کنند.

وزیر دفاع عراق همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران عراقی در مورد متهم‌کردن ایران به سوء استفاده از آسمان عراق برای انتقال سلاح به سوریه گفت : آنها هیچ دلیلی در این زمینه به ما ندادند و پس از پائین‌آوردن هواپیماهای کره شمالی و ایران در فرودگاه بغداد برای ما محرز شد که این هواپیماها حاوی سلاح به سوریه نبودند.

وزیر دفاع عراق بیان داشت: هدف از متهم‌کردن ایران کاملا سیاسی است و هدف دیگران نیز تحت فشار قرار دادن عراق برای تغییر موضع خود در قبال سوریه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود ما به این فشارها تن نخواهیم داد و همواره موضع بی‌طرفانه خود در بحران سوریه را ادامه خواهیم داد و در عین حال به ثبات و آرمان مردم سوریه احترام می‌گذاریم.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.