سوریه از سازمان کشورهای اسلامی اخراج شد

صفحه اصلی » خبر » سیاسی » سوریه از سازمان کشورهای اسلامی اخراج شد

آقای احسان اوغلو گفته اخراج سوریه از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی پیامی جدی به سوریه است. عضویت سوریه در نشست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه به حالت تعلیق در آمد. اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در این نشست گفت “سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی برای رژیم هایی که مردم خود […]

آقای احسان اوغلو گفته اخراج سوریه از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی پیامی جدی به سوریه است.

عضویت سوریه در نشست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه به حالت تعلیق در آمد.

اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در این نشست گفت “سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی برای رژیم هایی که مردم خود را می کشند جایی ندارد.”
در بیانیه ای که در پایان اجلاس منتشر شد آمده “مسلمانان دیگر نمی توانند حکومتی را بپذیرند که مردم خود را قتل عام می کند.”

براساس این بیانیه شرکت کنندگان اجلاس خواستار توقف فوری خشونت ها در سوریه و به تعلیق درآمدن عضویت این کشور در سازمان شده اند.

این بیانیه در عین حال درخصوص رنج های مردم سوریه از کشتار و رفتار غیر انسانی ابراز نگرانی شدید می کند.

آقای احسان اوغلو گفته این بیانیه پیامی جدی را از سوی جهان اسلام به حکومت سوریه خواهد فرستاد که “این جهان دیگر نمی تواند حکومتی را بپذیرد که با هواپیما، تانک و توپخانه سنگین مردم خودش را قتل عام می کند.”

به گفته آقای احسان اوغلو بیانیه سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در عین حال پیامی به جامعه بین الملل است تا بگوید: “مسلمانان به دنبال راه حلی صلح آمیز در سوریه و پایان خونریزی ها هستند و نخواهند گذاشت مشکل سوریه به درگیری مذهبی تبدیل گردد و به کشورهای هم جوارش کشیده شود.”

آمریکا از تعلیق عضویت سوریه در این سازمان استقبال کرده و گفته این کار پیامی جدی را به بشار اسد در سوریه خواهد فرستاد.

ایران تنها مخالف

تنها مخالف بیانیه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی ایران بود که متحد جدی سوریه است.

ایرنا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفته تعلیق کردن سوریه غیرمنصفانه و غیرعادلانه خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا به نقل از آقای صالحی نوشته سوریه باید قبل از تصمیم گیری درباره این موضوع به کنفرانس دعوت می شد تا بتواند از خودش دفاع کند.

یک و نیم میلیارد مسلمان در کشورهای عضو سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی زندگی می کنند با این همه تاثیر تعلیق عضویت سوریه بیشتر نمادین خواهد بود.

حدود ۴۰ رهبر جهان از کشورهای عربی، آفریقا و آسیا در این اجلاس شرکت داشتند.

خبرنگاران می گویند تعلیق عضویت سوریه در این سازمان حکومت بشار اسد را منزوی تر از پیش می کند.

پاییز سال گذشته اتحادیه عرب سوریه را از این اتحادیه اخراج کرد.

از سوی دیگر در حالی که قرائن حاکی از گسترش درگیری های سوریه در خاک لبنان است چهار کشور عرب از شهروندان خود خواسته اند از لبنان خارج شوند.

درپی چندنمونه آدم ربایی از میان مسلمانان سنی در لبنان توسط یک طایفه پرقدرت شیعه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و کویت از شهروندان خود خواسته اند سریعتر خاک لبنان را ترک کنند.

طایفه شیعه ای که مسئولیت آدم ربایی ها در لبنان را به عهده گرفته می گوید انتقام ربوده شدن اعضای خود را در دمشق به دست شورشیان سوریه گرفته است.

شهروندان لبنان روز چهارشنبه بار دیگر به درگیری های سوریه کشانده شدند.

در این روز جنگنده های سوریه به شهر ازاز در شمال حلب حمله کردند.

برخی گزارش ها حکایت از کشته شدن ۳۰ نفر در این حملات دارد.

در میان مجروحان این حمله که در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه صورت گرفت، هفت گروگان لبنانی قرار داشتند که از ماه می در اسارات شورشیان بودند.

گفته می شود ۴ گروگان دیگر نیز بعد ازاینکه ساختمان محل اقامتشان هدف حمله قرار گرفت ناپدید شده اند.

طایفه المقداد می گوید بیش از ۲۰ نفر را ربوده است.

این گروه مدعی است که ربوده شدگان به شورشیان سوریه ارتباط دارند.

فیلمی که توسط یک شبکه تلویزیونی حامی حکومت سوریه نمایش داده شده دو نفر از جمله یک افسر ارتش آزاد سوریه را نشان می دهد که در اسارت هستند.

براساس گزارش ها اغلب ربوده شدگان اهل سوریه هستند اما یک تاجر اهل ترکیه و یک تبعه سعودی نیز در میان آنها دیده می شود.

شورشیان سوریه می گویند کسانی را که در دمشق به گروگان گرفته اند به نمایندگی حزب الله لبنان برای حکومت سوریه می جنگیدند.

روز سه شنبه یک فیلم ویدیویی از حسن سالم المقداد توسط ربایندگانش منتشر شد. در این فیلم آقای المقداد در محاصره سه مرد مسلح با نقاب دیده می شود می گوید او جزء ۱۵۰۰ جنگجوی حزب الله لبنان بوده که اوایل ماه اوت وارد سوریه شده اند. قبیله المقداد و خانواده او این حرف ها را دروغ خوانده و رد کرده اند.

کوین کانلی خبرنگار بی بی سی در بیروت می گود طایفه المقداد که به باور بسیاری در قاچاق دست دارد به داشتن شاخه نظامی معروف است.

در حالی که طایفه المقداد تهدید کرده که به آدم ربایی های بیشتری دست خواهد زد خبرگزاری رسمی عربستان سعودی از قول یک مقام وزارت خارجه این کشور گفته تبعه های عربستان باید برای تامین امنیت خود از سفر به لبنان خودداری کنند.

یک مقام وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز گفته بعد از دریافت اطالاعاتی در خصوص هدف قرار گرفتن تبعات خود با انتشار بیانیه ای به شهروندان خود هشداری مشابه داده است.

لبنان یکی از مقاصد پرطرفدار سفر در میان اتباع عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

توطئه فرقه ای

نخست وزیر و رییس جمهوری لبنان این آدم ربایی ها را محکوم کرده اند.

میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان گفته: “گسترش هرج و مرج در کشور منجر به آزادی گروگان ها نخواهد شد و برعکس ممکن است این گروگان ها را به خطر بیاندازد و تمامیت ارضی کشور را تهدید کند.”

لبنان مثل باقی کشورهای همسایه سوریه چون ترکیه، عراق و اردن هزاران آواره سوری را که از درگیری های این کشور گریخته اند پذیرفته است.

با این همه برخلاف تمامی این کشورها، ممکن است لبنان به دلیل مسائل سوریه به درگیری های فرقه ای و یا حتی جنگ داخلی کشیده شود.

هفته گذشته مایکل سماحه وزیر سابق اطلاعات سوریه دستگیرشد و در کنار دو مقام دیگر ارتش سوریه متهم شد که برای بی ثبات کردن لبنان دسیسه می چیده است.

 راستی … اگر قسمتی از زندگی تون رو ممتازنیوز تشکیل میده , بهتون توصیه میکنم تولبار ممتازنیوز رو حتما نصب کنید [نصب تولبار] 

کلیدواژه ها: سازمان کشورهای اسلامی،سوریه


ممتازنیوز پایگاه اطلاع رسانی علمی , فرهنگی , هنری و تفریحی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.