سوسیس و کالباس ارگانیک یا بدون مواد نگهدارنده، استاندارد نیست

طبق اعلام دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال، تولید “سوسیس و کالباس ارگانیک” یا “سوسیس و کالباس بدون مواد نگهدارنده” مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران نیست.

سوسیس و کالباس ارگانیک یا بدون مواد نگهدارنده، استاندارد نیست

به گزارش ممتاز نیوز، سازمان ملی استاندارد طی اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه استاندارد ملی ایران به شماره ۲۳۰۳ با عنوان “سوسیس و کالباس – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون‌” برای محصولات سوسیس و کالباس اجباری بوده تاکید کرد که هیچ تولیدکننده‌ایی مجاز به تولید و فروش سوسیس و کالباس بدون دریافت نشان استاندارد نیست.

در این اطلاعیه‌ای همچنین اشاره شده که تولید سوسیس و کالباس مستلزم انجام فرایندهایی مانند بی استخوان کردن گوشت، اختلاط مواد لازم در دستگاه کاتر و تهیه خمیر،  پر کردن در پوشش‌های مناسب، پخت در دستگاه مخصوص، سرد کردن و کنترل کیفیت محصول است و با توجه به زمانبر بودن این مراحل در هنگام مراجعه مشتری مشاهده تمامی مراحل تهیه محصول خریداری شده امکان پذیر نخواهد بود. پس تولیدکنندگان با عنوان “تولید در حضور مشتری” ملزم به جداسازی محل تولید و فروشگاه از هم هستند و عموما” برای این موضوع از دیواری شیشه‌ای استفاده می‌کنند تا مشتریان مراحل تولید را ملاحظه کنند.  همچنین اینگونه واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را در همان فروشگاه عرضه کرده و اجازه عرضه و فروش آن در محل های دیگر را ندارند.

سازمان ملی استاندارد در ادامه با تاکید بر اینکه تمام سوسیس و کالباس‌های تولید شده در کشور (در کارخانه یا در مغازه) باید دارای نشان استاندارد باشند و از نظر سازمان ملی استاندارد ایران هیچگونه تفاوتی با هم ندارد، خاطرنشان کرده که روی سوسیس و کالباس علاوه بر علامت استاندارد، درج نام و نشان تولید کنند،  نوع و میزان گوشت، تاریخ تولید،  تاریخ انقضاء، شرایط نگهداری، شماره پروانه ساخت و کد ۱۰ رقمی زیر نشان استاندارد  اجباری است.

همچنین شهروندان می‌توانند کد ۱۰ رقمی زیر نشان استاندارد (درج شده برروی محصول) را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک و از اعتبار و اصالت پروانه علامت استاندارد اطمینان حاصل و در صورت مشاهده هر گونه مغایرت مراتب را به ادارات کل استاندارد استان‌ها، سامانه ۱۵۱۷ و یا پورتال سازمان  به نشانی www.isiri.gov.ir اعلام کنند.

اتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.