سومین دور مذاکرات اشتون و ظریف تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو؛ دور سوم مذاکرات کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود.

جدیدترین دور مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵، که از روز چهارشنبه (۲۹ آبان‌ماه) در ژنو کلید خورده است، از صبح امروز ساعت ۹ صبح به وقت ژنو (۱۱:۳۰ به وقت تهران) از سر گرفته می‌شود.

این در حالی است که سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده مذاکرات روز پنج‌شنبه “فشرده، اساسی، دربارهٔ جزئیات” و “در فضایی خوب” جریان داشت.

“مایکل مان” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو، در پاسخ سئوالی مبنی بر احتمال حصول توافق در این دور از مذاکرات گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم چه پیش خواهد آمد، امروز گفتگوهای بسیار جدی را انجام دادیم.

وی همچنین در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرده مذاکرات تا زمانی که به نتیجه برسیم ادامه خواهد داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: حضور وزرای خارجه منوط به پیشرفت بوده و فعلا پیشرفتی حاصل نشده است و در حال کار کردن روی نقاط اختلافی هستیم.

همچنین سید عباس عراقچی در گفتگو با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو در پاسخ به ادعای طرف غربی که تنها ۵ درصد از تحریم‌ها را برمی‌داریم، گفت: اگر آنها آمادگی دارند ۵ درصد امتیاز بدهند، فقط ۵ درصد هم بگیرند.

شایان ذکر است، پایگاه خبری روسیا الیوم در خبری اعلام کرد: در گفتگوی تلفنی ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران بررسی شد.

از سوی دیگر “کاترین اشتون” و گروه ۱+۵ جلسه‌ای برگزار کردند که در این جلسه اشتون، محتویات مذاکرات دوجانبه خود با ظریف را برای اعضای گروه ۱۱+۵ تشریح کرد.

روز قبل وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو دور مذاکرات فشرده که بیش از  ۳ ساعت به طول انجامید شرکت کردند و قرار بود دور سوم ساعت ۱۸ به وقت محلی آغاز شود که به سبب طولانی شدن جلسه داخلی اعضای ۱+۵ به تعویق افتاد و در نهایت به صبح امروز موکول شد.

همچنین خبرها ضد و نقیضی دربارهٔ حضور وزرای شش کشور وجود دارد که گفته می‌شود تا در روند مذاکرات پیشرفت قابل توجهی حاصل نشود، حضور وزرای خارجه لزومی ندارد.

گفته می‌شود این امکان وجود دارد که این مذاکرات تا روز شنبه ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.