سویه اومیکرون در ۷۷ کشور شناسایی شده است

مقام‌های ارشد بهداشت جهانی و اروپا با اشاره به شناسایی اومیکرون در ۷۷ کشور جهان اعلام کردند: واکسن به تنهایی مانع گسترش کرونا و سویه اومیکرون نخواهد شد .

سویه اومیکرون در ۷۷ کشور شناسایی شده است

به گزارش ممتاز نیوز، مدیر «مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری اتحادیه اروپا» می‌گوید افزایش سریع موارد ابتلا به سویه جدید اومیکرونِ ویروس کرونا در اروپا قریب‌الوقوع است و واکسیناسیون به تنهایی مانع گسترش سویه اومیکرون نخواهد شد.

دکتر آندرئا آمون،روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر در پیامی ویدئویی از کشورهای اروپا خواست تا اقدامات فوری برای گسست زنجیره انتقال بیماری کووید-۱۹ انجام دهند و اجازه ندهند سیستم‌های بهداشتی بار دیگر با مشکل ازدیاد بیمار و کمبود امکانات رو به رو شوند.

آمون همچنین تاکید کرد که احتمال گسترش بیشتر سویه اومیکرون ویروس کرونا «بسیار بالا» ارزیابی می‌شود و این به احتمال زیاد موجب افزایش شمار افرادی خواهد شد که به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند.

آندرئا آمون، مدیری که سازمانش بر بهداشت عمومی در اتحادیه اروپا نظارت دارد در ادامه هشدارهایش تاکید کرد که در صورت تعلل، این روند به افزایش مرگ و میر در قاره سبز منتهی خواهد شد.

اظهارات مدیر این نهاد پزشکی اتحادیه اروپا همراستا با آخرین موضع سازمان جهانی بهداشت در خصوص سویه اومیکرون است. این نهاد بین‌المللی نیز هشدار داده که اومیکرون با سرعتی که در هیچ یک از گونه‌های پیشین مشاهده نشده در حال گسترش است. سازمان جهانی بهداشت نیز از کشورهای جهان خواسته است تا از همه ابزارهای موجود برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ استفاده کنند.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص هشدار داد که هیچ کشوری تنها با اتکا به واکسن نمی‌تواند از بحران همه‌گیری کووید-۱۹ رهایی یابد.

آدهانوم همچنین از مردم می‌خواهد تا تنها به زدن واکسن اتکا نکنند و همچنان رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و همچنین شستشوی مدام دست را مد نظر داشته باشند چرا که هیچ یک از این موارد جایگزین دیگری نیست و برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید تمامی این اقدامات مورد استفاده قرار گیرد.

او همچنین تاکید دارد که مخالفتی با تزریق دُز سوم یا تقویت واکسن کرونا ندارد، بلکه مشکل او با نابسامانی و بی‌عدالتی است که در مسیر دریافت و تزریق این واکسن در جهان مشاهده می‌شود.

آدهانوم در ادامه می‌افزاید: «پرسش اینجا این است که ما واکسن‌ها را به عنوان دز سوم و تقویت‌کننده به افرادی بدهیم که احتمال ابتلای آنها پایین‌تر است یا به کسانی تزریق کنیم که حتی هنوز یک دز هم دریافت نکرده‌اند و احتمال مرگ و بیماری بسیار بالاتر است؟»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ادامه می‌گوید: «تاکنون ۴۱ کشور هنوز نتوانسته‌اند حتی ۱۰ درصد از جمعیت خودر را واکسینه کنند و همچنین در ۹۸ درصد از کشورهای جهان کمتر از ۴۰ درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند. اگر ما به این بی‌عدالتی و نابسامانی پایان دهیم می‌توانیم بر همه‌گیری غلبه کنیم، در غیر این صورت، کووید-۱۹ همچنان پیش خواهد رفت و مشکلات ادامه می‌یابد.»

با گسترش سویه اومیکرون کشورهای جهان تدابیر و محدویت‌های بیشتری را برای کنترل این ویروس در نظر گرفته‌اند و حتی گفته می‌شود برخی از محدودیت‌ها بار دیگر اعمال خواهد شد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تاکنون ۷۷ کشور مشاهده بیماران مبتلا به اومیکرون را گزارش داده‌اند اما به اعتقاد او احتمالا همین حالا هم این سویه در اکثر کشورها وجود دارد ولی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. او همچنین تاکید دارد که سازمان جهانی بهداشت از اینکه برخی اومیکرون را سویه‌ای خوش‌خیم‌تر از گونه‌های پیشین ویروس کرونا می‌دانند، نگران است.

بالاترین مقام بهداشتی جهان در تاکید می‌کند: «حتی اگر شدت علائم اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی باشد باز هم می‌تواند شمار موارد ابتلا را افزایش دهد و این سبب افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شود که خود این موضوع به مشکلات دامن خواهد زد.»

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.