سینمای ایران مخاطب خود را از دست نداده است

همایش بین المللی بین رشته ای هنر، زبان و تکنولوژی

جام جم آنلاین: رییس سازمان سینمایی کشور گفت: سینمای ایران مخاطب خود را از دست نداده است بلکه فرآیند عرضه آن تغییر کرده هر چند تمام تلاش این مدیریت این است که سالن های سینما نیز مخاطب خود را پیدا نماید.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، متن کامل سخنرانی جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی که برای شرکت در نخستین همایش بین المللی بین رشته ای هنر، زبان و تکنولوژی که ۲۸ تیرماه در مشهد مقدس برگزار گردید، بدین شرح است:

هنر یکی از موهبت های بزرگ خداوند به انسان و هدیه الهی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ اندیشه ای مادامی که به زیور هنر آراسته نشود ماندگار نخواهد بود.

هنر وقتی در بیان صفات وارزش های انسانی از جمله عدالت، انسانیت، اخلاق و معنویت درآید متعالی می گردد و می توان گفت هنر واقعی همان هنر متعالی است. این همایش با ترکیب سه وجهی خود یعنی هنر، زبان و تکنولوژی تعریف جهت دار و معنا بخشی از صنعت سینماست. به تعبیر دیگر سینما از یک سو باید متعالی باشد و از سوی دیگر باید با بیان و زبان هنری همراه باشد و از منظر دیگر همزاد و همراه با فن آوری.

امروزه پاسخ به این سوال برای محققان و کارشناسان این حوزه کار ساده ای نیست که  سینما محصول هنر است یا محصول فناوری؟ آیا تکنیک های هنری و زبان هنری به کمک فناوری آمده است و از آن استفاده کرده است تا صنعت سینما خلق بشود یا اینکه این فن آوری بوده است که هنر را  به خدمت گرفته است.این در هم تنیدگی و پیچیدگی است که سینما را به عنوان عالی ترین سطح خلاقیت و نوآوری هنر و تکنولوژی بازتابانده است.

جمهوری اسلامی ایران به برکت گفتمان دینی، انسانی و ارزشی خود و به عنوان الهام بخش اندیشه ها و آرمان های الهی و انسانی با به خدمت گرفتن سینمای متعالی جایگاه بایسته و شایسته ای در جهان به خود اختصاص داده است. بزرگترین پرسش را که صنعت سینما از جامعه علمی و دانشگاهی دارد این است که چگونه پژوهش های بنیادین با هدف ترسیم چشم انداز سینمای متعالی در آینده شکل خواهد گرفت.

در حال حاضر گفتمان حاکم بر مدیران سینمایی بهبود وضع موجود و حرکت به سمت زایش و آفرینش آثار فاخر و خلاق است که بستر تجلی زندگی انسان معنوی در آینده است اما چطور می توان به این نقطه مطلوب و آرمانی دست یافت اگر نظریه و گفتمان ملی در پژوهش های بنیادین و روش شناسی در فهم و درک بین هنر و تکنولوژی محقق نشود؟

حال که تمام شئون زندگی با تغییرات و پیچیدگی های روزافزون فناوری در حال دگرگونی است پیش بینی می شود فرایند خلاقیت و آفرینش آثار هنری مسیر متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه کند اگر چه هویت و ماهیت اثر و پیام یک جهت بیشتر ندارد. امروز صنعت سینما بیش از هر زمان دیگر نیازمند یافته ها و تلاش های علمی و فکری شما محققان برای ممزوج کردن مزرهای تعاملی و تقابلی بین هنر و تکنولوژی است.

در خصوص هنر و تکنولوژی و سینما چند نظریه وجود دارد:

 – عده ای معتقدند سینما به لحاظ گستردگی و اثر بخشی ذات هنر در رأس هنرهاست.

 – دسته دوم بر این باورند که سینما هنر است اما تحت سیطره تکنولوژی قرار گرفته است.        

– گروه سوم اعتقاد دارند که سینما ماهیت تکنولوژیک دارد و اصلا هنر به شمار نمی رود.

– نگاه چهارمی هم وجود دارد که معتقد است سینما تلفیق هنر و تکنولوژی است. طرفداران این نظریه به دو بخش تقسیم می شوند عده ای معتقدند که همنشینی و همکاری متقابلی بین هنر و تکنوولوژی وجود دارد و در مقابلِ آن نگرش تعاملی نگرش تقابلی قرار دارد که ساحتِ یکی ساحتِ دیگری را نابود می کند. یعنی برخی مواقع غلبه با هنر است و گاهی غلبه با تکنولوژی.

ـ نگاه پنجمی هم به شکل افراطی وجود دارد که بر این اعتقاد است که سینما خود هنر است چه از ساحتِ هنر وام گرفته باشد یا نگرفته باشد. یعنی خود تکنولوژی سینما فی الذاته هنر جدید است در کنار هنر های دیگر. در مقابل این نظریات گوناکون و بعضاً متضاد آن چیزی که غیر قابل کتمان است تلفیق این دو حوزه با یکدیگر است. ذات تکنولوژی دولبه است. از یک سو نابود کننده گذشته و از سوی دیگر آفریننده آینده. از یک سو سنت ها و شیوه های گذشته را بی هیچ مصلحتی نابود می کند و تکنیک و شیوه های جدید را بی هیچ گزینشی می آفریند.

تعامل با تکنولوژی نیازمند بصیرت و هوشمندی است و تنها راز و رمز ماندگاری در این عرصه، خلاقیت و نوآوری و حضور اندیشمندان و صاحبنظران و محققان مولد است. این تغییرات در حوزه سینما در قالب، سینمای سه بعدی و چهار بعدی و سینماهای تعاملی با فن آوری های نوین، همچون سینمای دیجیتال کاربری های کامپیوتری ، موبایل ها، تدوین غیر خطی، آرشیو ها و تکنیک های فیلم سازی بخوبی برای فعالان این عرصه قابل درک است.

شاید برای ما سینماگران این ضرب المثل خیال انگیز  یک شبه ره صد ساله رفتن تحقق بیرونی یافته باشد وقتی من به مقایسه شرایط دوران فیلمسازی خودم را ۳۰ سال قبل به خاطر می آورم این تغییرات شگرف فناوری های جدید کاملاً حیرت آور است.

فهم و درک بصری مخاطبان جهانی امروز از سینما زبان مشترک ساده و قابل فهمی را به ارمغان آورده است. تجربه فیلم دیدن همچون دیگر تجربه ها و فعالیت های طبیعی و فطری بشر، پدیده جدیدی است که در کنار دنیای واقعی، یک دنیای خیالی نیز خلق کرده است و اگر بپذیریم انسان گاه در خیال خود زیست می کند و نفس می کشد امروز سینما بخش مهمی از تخیل آدمی را به اسارت خود در آورده است و تکنولوژی و خلاقیت های هنری راه نفوذ بر ذهن ها و افکار و اندیشه های بشری را تسهیل و ساده کرده است.

اگر زبان مشترک جدید یعنی سینما در ترسیم عدالت و آگاهی و کمال جویی بشر به خلق  واژگان مشترک جهانی دست نیابد آنگاه عرصه سینما یکسره در خدمت بردگی انسان در تمناهای نفسانی و غرایز  و زندگی حیوانی او خلاصه خواهد شد. من معتقدم زبانی که بخواهد پیام های متعالی و افکار بلند و آرمان های الهی و معنوی را عرضه نماید قادر خواهد بود با دو بال هنر و تکنولوژی به پرواز در آید و انسان را از ناسوت به ملکوت برساند.

 امروز در جمهوری اسلامی و به اتکای آرمان های بلند انقلاب اسلامی سینما به این توانایی رسیده است. این همایش می تواند بخشی از این تجربه های فطری و غیر آکادمیک را در قالب رفتارهای آکادمیک و علمی تحلیل و بررسی کند و نظریه و تئوری تولید نماید.

امیدوارم با برگزاری اولین همایش بین المللی بین رشته ای هنر، زبان و تکنولوژی، بتوان با بهره وری از نظریات محققان، نخبگان ، هنرمندان و سینما گران گام های بلندتری در این مسیر برداشت و راهکارهایی را برای پایان دادن به ناملایمات در جهان معاصر ، ارائه داد.

فناوری های جدید شرایط را تغییر داده است برخی معتقدند سالن های سینما امروز مخاطب خود را از دست داده است اما باید یادآور شد فناوری های جدید باعث شده به عنوان مثال شبکه نمایش خانگی رشد یابد که مخاطب از ۴۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون نفر ارتقا پیدا کند. این تغییر مخاطب ناشی از فرآیند تکنولوژیک است.

پس درمی یابیم سینمای ایران مخاطب خود را از دست نداده است بلکه فرآیند عرضه آن تغییر کرده هر چند تمام تلاش این مدیریت این است که سالن های سینما نیز مخاطب خود را پیدا نماید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.