سیاره‌هایی که به دور ستاره‌هایی مثل خورشید می‌چرخند

دانش > فضا– ستاره شناسان ناسا برای اولین بار سیاره‌هایی را شناسایی کردند که دور ستاره‌هایی شبیه خورشید در یک خوشه ستاره‌ای حرکت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج این تحقیقات بهترین شواهد موجود را برای این موضوع ارائه کرده است که سیاره‌ها می‌توانند در محیط‌های متراکم ستاره‌ای نیز به حیات خود ادامه دهند. اگرچه سیاره‌های تازه کشف شده غیرقابل سکونت هستند اما آسمان‌های آنها پرستاره‌تر از آسمان ما در زمین است.

دو سیاره‌ای که آسمان‌های پرستاره دارند مشتری داغ نامیده شده‌اند. مشتری داغ یا سیاره تفتیده نوعی سیاره فراخورشیدی است. این سیاره گازی در ابعاد سیاره مشتری قرمز رنگ در منظومه شمسی ما و یا بزرگ‌تر از آن هستند و فاصله بسیار کمی با ستاره خود دارند و به همین سبب دمای زیادی دارند و “مشتری داغ” نامیده می ‌شوند.

این سیاره‌های تفتیده در میان جهان‌های بیگانه‌ای هستند که ستاره شناسان آنها را به علت اندازه خود و همچنین نزدیک بودن به ستاره خود کشف کرده‌اند، به این معنا که آنها نیروی گرانشی قابل ملاحظه‌ای روی میزبان خود اعمال کرده و دانشمندان می‌توانند به سهولت آنها را شناسایی کنند.

هرکدام از این مشتری‌های داغ دور یک ستاره شبیه خورشید متفاوت در خوشه Beehive یا Praesepe که مجموعه‌ای از یک هزار ستاره است و همگی یک مرکز مشترک دارند، می‌چرخند.

این خوشه ستاره‌ای، یک خوشه باز یا یک گروه ستاره است که در یک زمان و از یک سحابی بزرگ پدید آمده‌اند. این ستاره‌ها ترکیبات شیمیایی مشابهی دارند و برخلاف اکثریت ستاره‌ها که مدت کوتاهی پس از تولد پراکنده می‌شوند، این ستاره‌های جوان با جاذبه گرانشی دوجانبه درکنار هم مانده‌اند.

ماریو پرز دانشمند فیزیک نجومی برنامه ماهیت منظومه‌های خورشیدی اظهار داشت: ما همچنان سیاره‌های بیشتری کشف می‌کنیم که می‌توانند در فضاهای ستاره‌ای چون این خوشه شناسایی شده در نزدیک منظومه شمسی به حیات خود ادامه دهند.

وی افزود: کهکشان ما در برگیرنده بیش از یک هزار خوشه باز شبیه به این خوشه است که به صورت بالقوه می‌تواند شرایط فیزیکی را برای پناه دادن به سیاره‌های بزرگ ارائه کند.

این دو سیاره جدید Pr0201b و Pr0211b نامیده شده‌اند.

سام کوئین به عنوان نویسنده اصلی این مقاله، همراه دیود لتام در مرکز هوافضای هاروارد- اسمیتسونیان این سیاره‌ها را با استفاده از تلسکوپ ۱٫۵ متری Tillinghast در رصدخانه هوافضای اسمیتسونیان کشف کرده‌اند.

تحقیقات پیشین، سیاره‌ها را اطراف ستاره‌های بزرگ نشان داده بود اما تاکنون هیچ تحقیقی سیاره‌هایی که دور ستاره‌های شبیه خورشیدی حرکت کنند را شناسیایی نکرده بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.