سیاست‌های یک بام و دو هواِ در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

در حالی که هفته قبل خبرهای مبنی بر فیلتر‌ شدن اینستاگرام منتشر و پس از چند ساعت تکذیب شد، روز قبل همین موضوع دربارهٔ‌ی وایبر مطرح بود.
 
روز قبل بعضی کاربران وایبر هنگام استفاده از این اپلیکیشن موبایلی با مشکل مواجه شده و در مواردی نیز با صفحه پیوندها که مخصوص پایگاه اینترنتیهای فیلتر شده است مواجه شدند.
 
حتی بنا بر اعلام پایگاه اینترنتیهای مختلف، صفحه‌ای در توئیتر نیز با نام بردن از کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای این گونه ادعا کرده بود که این شبکه موبایلی به دستور این کمیته فیلتر شده که البته این موضوع از سوی دبیر این کارگروه تکذیب شده است.
 
معمولا پایگاه اینترنتیهایی که باید فیلتر شوند از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای مشخص و به شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می شوند تا این شرکت که بخش فنی کار را بر عهده دارد اقدامات لازم را انجام دهد.
 
اما حسن کریمی – معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت – در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره اظهار کرد: به هیچ عنوان طی روز قبل و روزهای قبل دستوری مبنی بر فیلترینگ وایبر به ما نرسیده است.
 
وی ادامه داد:‌ البته با این وجود بعد از ظهر و شب قبل کاربران این شبکه با مشکلات و اختلالاتی مواجه بودند که احتمالا این اختلالات از سوی خود آن پایگاه اینترنتی بوده است.
 
اکنون چند هفته‌ای از فیلتر شدن وی‌چت و صحبت‌های مقامات مختلف مبنی بر ضرر‌هایی که این شبکه و شبکه‌ای مانند اینستاگرام بر جای می‌گذارند قبل است و طی این مدت وی‌چت فیلتر شده و اینستاگرام تا مرز فیلترینگ پیش رفته است.
 
حال که چند هفته‌ای از فیلتر‌شدن وی‌چت می‌گذرد و فیلتر‌شدن این شبکه اجتماعی موبایل بازار نسبتا خوبی را برای فروشندگان فیلتر‌شکن فراهم آورده نیروی انتظامی که خود از پیشنهاد دهندگان فیلترینگ این شبکه بوده، این‌گونه مطرح می‌کند که می گردد بخش‌های مفید این شبکه به فعالیت خود ادامه دهند.
 
حال این‌که چگونه می‌توان بخش‌های مفید و غیرمفید وی‌چت را از یکدیگر تفکیک کرد و اصلا چگونه می‌توان بخش‌بندی در آن به وجود آورد موضوعی است که خود جای بحث دارد، اما با این وجود سردار احمدی‌مقدم در این باره اظهار کرده است: شورای عالی فضای مجازی پیش از این جلسه‌ای با حضور رییس جمهوری تشکیل داده و در آن به پیشنهاد نیروی انتظامی و حمایت وزیر ارتباطات مقرر شده است کارگروهی در رابطه با نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روش‌های نوین ایجاد شود.
 
وی با بیان این‌که اگر شبکه‌ای مانند وی‌چت خوبی‌هایی دارد نباید کل آن مسدود شود گفته بود: این کارگروه نسبت به شناسایی مضرات برنامه‌ها اقدام کرده و تنها بخش‌های مضر را حذف می‌کند.
 
اکنون با وجود این‌که حتی هنوز بر سر فیلتر‌شدن وی‌چت بحث وجود دارد وبسیاری معتقدند که هم‌چنان این شبکه قابل استفاده به‌شمار می‌رود فعالیت کاربران در بعضی شبکه‌های دیگر طی هفته قبل با اختلالات متعدد همراه شده و هربار این شائبه را ایجاد کرده که این شبکه‌ها فیلتر شده‌اند.
 
حال پس از گذشت چند هفته و اظهارات مختلف از سوی مقامات مختلف کشور که در بسیاری از موارد کاملا متفاوت با یکدیگر به نظر می‌رسند لازم است سیاستی کلی برای برخورد با شبکه‌های اجتماعی اتخاذ شود و شاید برای یکبار برای همیشه تکلیف شبکه‌هایی مانند وایبر، تانگو، وی‌چت، اینستاگرام، واتس‌آپ و … مشخص شود تا از این پس اگر اختلالی هم در فعالیت این شبکه‌ها ایجاد شد دیگر جایی برای انتشار یافتن شایعات باقی نماند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.