سیاست جدید ارزی اعلام شد

بینا- معاون ارزی بانک مرکزی گفت: این بانک به دنبال مدیریت همزمان عرضه و تقاضای ارز به طور همزمان است تا بتواند این بازار را به نحو مناسبی کنترل کند.

به گزارش بینا، مینو کیانی راد به ایرنا، افزود: شاید در سال گذشته با مدیریت عرضه ارز می توانستیم بازار ارز را مهار کنیم اما بانک مرکزی در سال جاری به دنبال مدیریت همزمان عرضه و تقاضا در بازار بین بانکی است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی گفت: مکانیزم ثبت همزمان اطلاعات مشتریان نیزدر مرکز مبادلات ارزی پیش بینی شده است.

کیانی راد اظهارداشت: برهمین اساس گمرک از طریق پورتال ارزی، انتقال اطلاعات،مکانیزم کنترل و نظارت از مرحله اولیه ثبت سفارش و پس از عملیات بانک عامل و در نهایت بانک مرکزی نسبت به ترخیص کالا اقدامات لازم را انجام می دهد.

به گفته وی، پورتال ارزی در هر یک از موارد، ارز را از زمان ارایه تقاضا تا پاسخ دهی رصد می کند.

معاون ارزی بانک مرکزی درباره مراحل ارایه ارز به اولویت های وارداتی نیز توضیح داد : ابتدا ارز قابل عرضه توسط وزارت نفت به مرکز و بانک مرکزی اعلام و سپس ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام و بررسی های لازم انجام می شود.

کیانی راد تصریح کرد: بر همین اساس ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن به نتیجه رسیده و بعد از تایید کالا، ارز مربوطه انتقال می یابد.

وی با بیان آنکه ، ۸۵ درصد از واردات کشور را مواد اولیه، واسطه ای و سرمایه ای در برمی گیرد، افزود: اولویت های کنونی عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی ، اولویت های ۳ تا ۵ ( وارد کنندگان مواد اولیه تولید و واسطه ای) از گروه ۱۰ گانه واردات را در بر می گیرد.

کیانی راد افزود: شفافیت بازار ارز به نفع بخش تولید است و باید قیمت تمام شده درعرضه کنترل شود تا به نتایج مطلوبی دست یابیم .

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.