سیاست خارجی ترکیه به مرحله خطرناکی رسیده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری ” دویچه وله” ، آلمان کنار گذاشتن “استراتژی نرم”  و اتخاذ استراتژی ” بازدارندگی نظامی” از سوی ترکیه می تواند موجب بروز جنگ با سوریه و تنش های شدید با همسایگانش روسیه ، ایران و عراق شود.

تحلیلگر این شبکه با اشاره به تنش های مرزی اخیر بین سوریه و ترکیه و تبادل آتش بین نیروهای دو کشورو مجوز پارلمان این ترکیه به دولت برای اعلان جنگ علیه سوریه می نویسد: بسیاری از تحلیلگران از تغییر گسترده در سیاست خارجی ترکیه نگرانند و احتمال می دهند تا ارتش ترکیه در پی این تنش های مرزی برای عملیات نظامی وارد خاک سوریه شود که این امر موجب جنگ میان سوریه و ترکیه و تنش های شدید بین ترکیه و متحدان سوریه یعنی ایران ، عراق و روسیه شود.

به اعتقاد نویسنده این شبکه ، سیاست خارجی موفق “مشکلات صفر” که در ۱۰ سال گذشته از سوی دولتمردان ترکیه با هدف گسترش نفوذ این کشور در منطقه پیگیری می شد در پی تحولات و انقلاب های جهان عرب به چالش کشیده شد و امروز در پی مسائل و مشکلات بوجود آمده در سوریه تبدیل به سیاست ” دوستان صفر” در منطقه شده است.  

” داغی ” تحلیلگر روزنامه ” تودی زمان” چاپ ترکیه با اشاره به اشتباهات سیاست خارجی دولتمردان ترکیه در ماه های اخیرو تغییر استراتژی از ” نرم ” به ” بازدارندگی نظامی” می نویسد : اشتباه بزرگ ما اینجا بود که سعی کردیم از یک کشوری که مورد احترام دیگران بود تبدیل به کشوری شویم که دیگران از آن می ترسند.

داغی همچنین می گوید : آرمان شهردولت قدیم ترکیه امروز به حقیقت پیوسته است و امروز ترکیه تبدیل به کشوری شده است که اطرافش را دشمنانش فراگرفته اند و هر لحظه با تهدیداتی پیش بینی نشده مواجه است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.