سیزدهمین دوره فستیوال ادبی کلن به کار خود پایان داد

۲۷م اسفند ،

با برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه داستان خوانی

سیزدهمین دوره فستیوال ادبی کلن (lit.COLOGNE) به مدت ۱۱ روز با برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه داستان‌خوانی و بحث و گفت‌وگوی ادبی سیاسی در این شهر آلمان برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین، هرتا مولر، اورزولا کرشل، جولیان بارنز، آموس اوز، میخائیل گورباچف و کوفی عنان از جمله چهره‌های شناخته شده‌‌ای بودند که امسال برای معرفی و حضور در بحث‌های مختلف ادبی سیاسی در سیزدهمین دوره فستیوال ادبی کلن آلمان حضور داشتند.

زندگی‌نامه‌ دو چهره معروف سیاسی

میخائیل گورباچف و کوفی عنان از جمله چهره‌های جهان سیاست بودند که با زندگی‌نامه‌های تازه منتشر‌شده‌ خود در این فستیوال شرکت کردند.

به گفته راینر اوسنووسکی، مدیر هنری این فستیوال‌، در جلسه‌ روخوانی کتاب کوفی عنان که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، بیش از ۲ هزار نفر حاضر بودند. همچنین یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، از جمله شرکت‌کنندگان در مراسم بحث دربارهٔ‌ کتاب میخائیل گورباچف بود.

کودکان، کتاب‌دوستان آینده

از ویژگی‌های بارز فستیوال‌ امسال، آشنا ساختن کودکان و نوجوانان با کتاب و کتاب‌خوانی بود. بیش از نیمی از مراسم روخوانی کتاب‌ها به داستان‌های ویژه‌ کودکان و نوجوانان اختصاص داده شده بود. داستان‌خوانی در مدارس از جمله برنامه‌هایی بود که امسال با استقبال گرم دانش‌آموزان و آموزگاران روبرو شد.

به گفته‌ راینر اوسنووسکی، بیش از ۹۰هزار تن در جلسه‌های گوناگون ادبی فرهنگی این فستیوال شرکت کرده‌اند و ۹۱درصد بلیت‌ها پیش از مراسم گشایش آن، به فروش رفته بود.

چهره‌های ادبی آلمان

هرتا مولر، نویسنده‌ مشهور آلمانی و برنده‌ نوبل ادبی سال ۲۰۰۹ میلادی، از جمله نویسندگانی بود معروف حاضر در این فستیوال بود. او بخش‌هایی از رمان “سرزمین گوجه‌های سبز” و “آونگ نفس” را روخوانی کرد. “آونگ نفس” داستان رومانیایی‌های آلمانی‌زبان را که در سال ۱۹۴۵ میلادی به روسیه تبعید شدند را ‌روایت می‌کند و به گوشه‌هایی از زندگی اسکار پاستیور، شاعر رومانیایی که به اقامت در گولاک‌های استالینی محکوم شد، می‌پردازد.

اورزولا کرشل، برنده‌ جایزه‌ کتاب سال آلمان نیز در نشستی رمان “دادگاه بخش” خود را در این فستیوال معرفی کرد. رمان کرشل بر اساس زندگی یک قاضی‌ به نام ریشارد کورنیتسر نوشته شده و مجموعه‌ای از اتفاقهای تاریخی، تحلیل‌های اجتماعی، نوشته‌های مقاله‌گونه دربارهٔ‌ شرایط هنری فرهنگی آلمان پس از جنگ و زندگی روزمره‌ مردم را دربرمی‌گیرد.

مارتین والزر، نویسنده ۸۵ ساله‌ آلمانی، یکی دیگر از نویسندگان حاضر در این فستیوال بود و در جلسه‌‌ای بخش‌هایی از چند کتاب ‌خود از جمله رمان “جگرگوشه” را روخوانی کرد و با حاضران به گفت‌وگو نشست. این رمان سرگذشت مردی مذهبی را بازگو می‌کند که در بحث با مادر خود می‌کوشد او را متقاعد سازد که جنس مرد برای بقای انسان ضروری نیست.

چهره‌‌های جهانی

جولیان بارنز، نویسنده بریتانیایی برنده‌ جایزه‌ ادبی بوکر ۲۰۱۱ میلادی نیز به این فستیوال دعوت شده بود. او از جمله بخش‌هایی از رمان خود با عنوان “حسی از یک پایان” را روخوانی کرد. این کتاب، داستان مرد میانسالی به نام تونی وبستر را روایت می‌کند که با یکی از هم‌کلاسی‌های خود قرار دوستی‌ای پایدار تا پایان عمر را می‌گذارد. این دوست ولی پس از چند سال دست به خودکشی می‌زند.

جولیان بارنز که ۶۷ سال دارد، پیش از دریافت جایزه‌ بوکر سه بار دیگر، در سال ۱۹۸۴ میلادی برای رمان “طوطی فلوبر”، در سال ۱۹۹۸ میلادی به ‌خاطر رمان “انگلستان، انگلستان” و در سال ۲۰۰۵ میلادی برای رمان “آرتور و جورج”، نامزد کسب این جایزه شده بود.

دیوید میچل، نویسنده کتاب “اطلس ابر” نیز در چند جلسه‌ بحث و گفت‌وگوی این فستیوال شرکت کرد. تام تیکور، کارگردان آلمانی، و اندی و لانا واچوفسکی در سال ۲۰۱۲ میلادی فیلمی با همین عنوان که اقتباس سینمایی این کتاب بود، روانه‌ بازار کردند.

نویسندگان کلاسیک آلمان

برای معرفی ادبیات کلاسیک آلمان و جهان در این فستیوال همچنین، بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود. بازیگران نام‌آشنای آلمانی مانند سنتا برگر و یارنه مدل، به عنوال مثال، بخشی از آثار هاینریش هاینه، دورتی گارکر و دیوید سداریس را روخوانی کردند.

به نوشته دویچه‌وله، راینر اوسنووسکی از دست‌اندرکاران سیزدهمین فستیوال‌ ادبی شهر کلن با اعلام رضایت از روند برگزاری این دوره فستیوال ادبی کلن،درباره نتایج مثبت این فستیوال گفته: “ما همیشه می‌خواستیم نشان بدهیم که در زمینه‌ ادبیات هم می‌توان فستیوالی باشکوه و پرزرق و برق مثل فستیوال فیلم برلیناله برگزار کرد.”

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.