سیزده نکته برای اینکه بهتر از وسیله حیاتی منزلتان استفاده کنید

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 سیزده نکته برای اینکه بهتر از وسیله حیاتی منزلتان استفاده کنید

خیلی از مردم طوری رفتار می‌کنند که انگار فریزرشان جایی برای غذاها، از فاصله اجاق‌ تا سطل آشغال است. غذاها را می‌پزند، در فریزر ذخیره می‌کنند و بعد از مدتی آنها را دور می‌ریزند. این به دلیل ‌آگاهی نداشتن درست از نحوه فریزر کردن و باز کردن یخ غذاهاست که منجر به این می‌شود

تا غذاها در فریزر طعم و خاصیت خود را از دست بدهند. در زندگی‌های امروز به دلیل وقت کم خانم خانه حتما به فریزر نیاز دارند. پس لازم است که درباره استفاده درست از این وسیله پر مصرف مطالبی را بدانید.

۱٫ مرتب باشید

تکه‌های مرغ یا تکه‌های شیرینی را قبل از منجمد کردن کنار هم و با فاصله در ظرف یا پلاستیک بچینید تا وقتی آنها را از فریزر بیرون می‌آورید شکلشان به هم نخورد. تکه‌های مرغ را هم جدا از هم بچینید تا بتوانید به راحتی آنها را یکی یکی از فریزر بیرون بیاورید تا یخشان آب شود.

۲٫ نازک‌ها بهترند

مواد را تا جایی که می‌توانید باریک و نازک کنید و بعد در فریزر بگذارید. با این روش یخ مواد غذایی زودتر و سریع‌تر آب خواهد شد. ظرف‌هایی که برای فریزر می‌خرید بهتر است مستطیلی با ارتفاع کم باشند. نان‌های حجیم را باریک ببرید و در فریزر بگذارید. گوشت چرخ شده، سبزیجات سرخ شده، گوجه‌فرنگی و هر ماده دیگر را در کیسه پلاستیکی بریزید، آن را کاملا پهن کنید و بعد در فریزر قرار دهید.

۳٫ روش درست استفاده از ماکروویو

ماکروویو وسیله خوبی برای آب کردن یخ مواد است. برای اینکه این کار را درست انجام دهید باید حتما از گزینه آب کردن یخ یا ۳۰ درصد توان ماکروویو استفاده کنید. مرتب به ماکروویو سر زده و ماده غذایی را مرتب هم بزنید تا به تمام نقاط آن به‌طور یکسان حرارت برسد.

در غیر این صورت، لبه‌های ماده پخته می‌شود و درون آن یخ‌زده باقی می‌ماند. به محض اینکه ماده غذایی یخ خود را از دست داد آن را از ماکروویو بیرون بیاورید. مواد باید فقط در ماکروویو یخ خود را از دست بدهند نه اینکه داغ شوند.

۴٫ گرم شدن ممنوع!

موادی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و فراورده‌های لبنی تا قبل از پخت نباید در دمایی بیشتر از ۴ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند. اگر به اندازه کافی وقت دارید، گوشت یخ زده را در یخچال بگذارید تا در مدت زیاد یخ خود را از دست بدهد اما اگر می خواهید سریع یخ گوشت را آب کنید،

بهترین راه استفاده از یک ظرف پر از آب سرد است. گوشت را در آب سرد غوطه‌ور کنید‌طوری که تمام قسمت‌های آن با آب تماس داشته باشد و هیچ بخشی در معرض هوای گرم قرار نگیرد. اگر یخ گوشت را با ماکروویو آب می‌کنید، باید بلافاصله بعد از درآوردن از ماکروویو آن را بپزید.

۵٫ صبر داشته باشید

هرچه یخ مواد آرام‌تر آب شود، خواص آن کمتر از دست می‌رود. در اثر ذوب شدن سریع، آب میان بافتی مواد خارج می‌شود و حتی خیلی از مواد شکل خود را هم از دست می‌دهند. اگر کمی فکر کنید و بدانید برای روز بعد قرار است چه غذایی درست کنید، موادی که لازم دارید را از شب قبل از فریزر بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید. مواد با این روش ۱۰ تا ۱۲ ساعت برای ذوب‌شدن وقت دارند و به بهترین وجه ممکن انجماد خود را از دست می‌دهند.

۶٫ مدیریت کنید

تا جایی که ممکن است مواد غذایی باید مدت زمان کمی در فریزر بمانند. به همین دلیل باید موادی که زودتر در فریزر گذاشته‌اید را زودتر مصرف کنید. مهم نیست مواد تازه‌تر را جلوتر می‌چینید یا عقب‌تر. فقط توجه کنید آنهایی که زودتر گذاشته‌اید را زودتر بردارید و مصرف کنید. نوشتن تاریخ روی بسته بندی مواد هم راه خوبی است برای اینکه بدانید کدام ماده را چه زمانی منجمد کرده‌اید. با این روش اگر هر چند وقت یک‌بار به فریزرتان سر بزنید، می‌توانید بفهمید نوبت مصرف کدام ماده فرا رسیده است.

۷٫ به فریزرتان فشار نیاورید

هیچ‌وقت مواد غذایی داغ را در فریزر نگذارید چون انرژی زیادی از فریزر خواهد گرفت و به آن فشار وارد می‌کند. اگر می‌خواهید مواد غذایی را بعد از پخت در فریزر بگذارید، صبر کنید تا در دمای اتاق خنک شود و بعد آن را در فریزر بگذارید.

برای اینکه مواد سریع‌تر منجمد شود، بهتر است آن را طوری در فریزر بگذارید که دورشان خالی باشد. می‌توانید یک قفسه خلوت‌تر را به این کار اختصاص دهید. شما می‌توانید بعد از اینکه ماده‌ منجمد شد، آن را کنار مواد دیگر در فریزر قرار دهید.

۸٫ ظرف را درست انتخاب کنید

انتخاب ظرفی که مواد را در آن می‌ریزید و در فریزر قرار می‌دهید بسیار مهم است. کیسه‌هایی که از بازار می‌خرید و روی آنها نوشته شده مخصوص فریزر، مناسب هستند اما اگر می‌خواهید مواد را در ظرف بریزید بهتر است از ظرف‌های مخصوص فریزر استفاده کنید. ترکیبات بیشتر ظرف‌ها در فریزر تغییر می‌کند و سمی می‌شود. همچنین بیشتر شیشه‌ها در دمای فریزر می‌شکنند. موقع خرید، ظرف‌های مخصوص فریزر را از فروشنده بخواهید.

۹٫ به اندازه بریزید

مایعات وقتی یخ می‌زنند حجمشان افزایش پیدا می‌کند. اگر سوپ، سس، خورش یا حتی یخ را در فریزر می‌گذارید، بهتر است حدود سه‌چهارم فضای بالای ظرف را خالی بگذارید. این کار کمک می‌کند مواد جای کافی برای منجمد شدن داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است یخ به ظرف یا در ظرف فشار بیاورد و آن را بشکند.

۱۰٫ این ظرف‌های کوچک

منجمد کردن هر مواد بیشتر از یک بار از نظر پزشکی به صلاح نیست و مواد خاصیت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل بهتر است مواد، را به اندازه‌ای که مصرف می‌کنید در فریزر بگذارید. ظرف‌های کوچک بخرید و مواد را در آنها بریزید و در فریزر بگذارید. با این روش مجبور نخواهید شد غذایی را که یک بار گرم کرده‌اید دوباره در فریزر یا یخچال بگذارید.

۱۱٫ ورود هوا ممنوع!

وقتی مواد غذایی در فریزر با هوا مواجه باشند، دچار پدیده‌ای می‌شوند که به آن می‌گویند«سوختن در فریزر». به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است جلوی ورود هوا همراه با مواد را بگیرید. فضای خالی کیسه‌های فریزری را فشار دهید تا هوا خالی شود. اگر مواد را در ظرف می ریزید، می‌توانید یک تکه پلاستیک یا سلفون روی آن قرار دهید تا آن با هوا تماس نداشته باشد.

۱۲٫ فقط یک بار

مواد غذایی باید فقط یک بار در فریزر قرار بگیرند؛ برای مثال نباید گوشت را بعد از خرید فریز کنید، یک بار یخ آن را آب کنید، با آن همبرگر درست کنید و دو باره همبرگر را در فریزر بگذارید. اگر می‌خواهید غذای نپخته مثل همبرگر یا کتلت آماده کنید و در فریزر بگذارید باید با گوشت تازه این کار را انجام دهید. این کارها را بگذارید برای وقتی که از خرید برمی‌گردید.

۱۳٫ مخلوط نکنید

اگر برنج و خورش یا مایه ماکارونی و ماکارونی پخته را در فریزر می‌گذارید، بهتر است آنها را قبل از اینکه با هم مخلوط کنید در فریزر بگذارید. وقتی خورش روی برنج می‌ریزد، هم طعم برنج را خراب می‌کند و هم بعد از باز شدن یخ، غذا شل و وارفته می‌شود. اگر برایتان امکان پذیر است، این مواد را در ظروف جداگانه ذخیره کنید.

منبع:مجله سیب سبز

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر چهارشنبه ۲۸ تیر   مشاهده : ۵۲   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.