سیل جان یک مادر و کودک و یک نوجوان را گرفت/ خسارت های سیل تابستانی به استان های شمالی

فرماندار ماه‌نشان: سیل بی‌سابقه شب گذشته جان یک مادر و کودک را گرفت
منصور محمدپور- فرماندار ماه‌نشان- به ایسنا گفت: سیل بی‌سابقه تا ۴ متر ارتفاع، شب گذشته در روستای علم‌کندی، جان یک مادر و کودک را گرفت. وی با بیان اینکه سیل در دو بخش مرکزی و انگوران جاری شده است، تصریح کرد: بر اثر جاری شدن سیل، برق ۷ روستا قطع شد که بلافاصله اکیپ وارد عمل شده و برق روستاها را مجدداً راه‌اندازی کردند.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه طبیعی خسارت بسیاری به‌ویژه در مزارع، باغات و در بخش مرکزی بر جا گذاشت. سیل به دستگاه‌های موتورسیکلت، ماشین و منازل مسکونی و آب‌شرب روستاها خسارت وارد کرده است.

محمدپور ادامه داد: در پیش‌بینی اولیه ۱٫۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است و اکیپ ارزیابی در بخش انگوران و مرکزی در حال برآورد خسارت دقیق هستند. گروه تجسس با کمک هلال‌احمر استان در حال جستجوی اجساد مفقود شده هستند.

رییس اداره راه و شهرسازی ماه‌نشان نیز در این خصوص گفت: سیل بی‌سابقه شب گذشته راه ارتباطی دندی به قوایی به طول ۱۵ کیلومتر، سه‌راهی خلج در مسیر ماه‎نشان، نیک‎پی به طول یک کیلومتر، راه ارتباطی ابراهیم‎آباد به ایلی‌بولاغ به طول ۵ کیلومتر، سه‌راهی انورکند به طول ۲ کیلومتر مسدود شده بود که تا ساعت ۲۲ شب گذشته بازگشایی شد.

مهدی میرزاپور افزود: جاده تبریزک به طول ۵ کیلومتر، ۳ بامداد و جاده روستای قلعه‌جوق سیاه‌منصور نیز به طول ۳ کیلومتر ساعت ۲۳ شب گذشته بازگشایی شد. در عملیات راه‎گشایی دیشب، عوامل راهداری به همراه ماشین‏های سبک و سنگین مشغول به کار بودند و در حال حاضر نیز این نیروها در حال بازسازی خرابی‎های ناشی از سیل هستند.

میرزاپور متذکر شد: طبق برآورد اولیه سیل ۱۲۰ میلیون تومان خسارت به راه‎های ارتباطی این شهرستان وارد کرده است.

خسارت های سیل در لاریجان آمل
نصیری -بخشدار لاریجان- به ایسنا گفت: جاری شدن سیل روز شنبه ۳۱ تیر در منطقه لاریجان آمل سبب بروز خسارت شد. به دلیل بارش سنگین و جاری شدن سیل در عصر روز شنبه ۳۱ تیر ماه مناطقی از جمله پلور، دماوند، آبعلی و منطقه مشا دچار خسارت شد. سیل سبب تخریب دو پل رودخانه در منطقه پلور لاریجان شده و مسیر رفت و آمد مردم منطقه با مشکل مواجه شده است.

بخشدار لاریجان مازندران تصریح کرد: بارندگی سبب خسارت در بخش‌هایی از جاده هراز و مسدود شدن این محور مواصلاتی پرتردد کشور برای ساعاتی شده است. بارندگی شدید سبب تخریب لوله آب شرب به طول یک کیلومتر، تخریب ۵۰۰ متر جاده قلعه دختر منطقه پلور و تخریب سه واحد ساختمان در منطقه شده است. نصیری میزان خسارت وارد شده را ۲۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: در حال حاضر اداره آب و فاضلاب و راه و شهرسازی در حال حل مشکل و ترمیم جاده هستند.

بخشدار لاریجان به واحد مرکزی خبر نیز گفته بود: در دومین ماه از فصل تابستان در ارتفاعات ۲ هزار و ۵۰۰ متری لاریجان بارش برف گزارش شده است.

 

جاری شدن سیل در بیجار جان نوجوان ۱۴ ساله را گرفت
خلیل جمشیدی- فرماندار بیجار- از فوت شدن یک نوجوان ۱۴ ساله بر اثر جاری شدن سیل شدید در این شهرستان به ایسنا خبر داد و گفت: برابر گزارش بخش کرانی حسن آباد یاسوکند از توابع شهرستان بیجار در روز جمعه ۳۰ تیرماه، بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل در منطقه باعث بروز خسارت مالی و جانی شد.

فرماندار شهرستان بیجار افزود: بر همین اساس مهدی کاظمی فرزند طیب، ۱۴ ساله ساکن روستای آغباق طغامین، در سیل گرفتار و غرق شده و جان خود را از دست داده است. همچنین پل ارتباطی روستای شهرک از توابع بخش کرانی به دلیل جاری شدن سیلاب به طور کلی تخریب و ارتباط روستا قطع شده است. بازسازی این پل نیازمند اعتبارات است که تخقق این مهم مستلزم همکاری مسئولان استانی است.

همچنین در پی جاری شدن این سیل خسارات زیادی به بخش کشاورزی این منطقه وارد شده است.
 

اسکان موقت ۷۴ سیل زده در رودسر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان از اسکان موقت آسیب دیدگان و سیل زدگان در رودسر خبر داد. جمشید محمدی با اشاره به سیل چند روز اخیر استان گیلان گفت: در پی وقوع سیل و خسارت‌های ناشی از آن و با توجه به ارزیابی‌های بعمل آمده و نیازمندی به اسکان در شهرستان رودسر، امدادگران جمعیت هلال احمر استان تاکنون ۷۴ نفر از آسیب دیدگان را در دو مجتمع دانش آموزی رحیم آباد و رودسر به صورت موقت اسکان دادند و در بین آنان اقلام امدادی و مواد غذایی شامل، برنج، حبو بات، روغن، کنسرو و سایر اقلام مورد نیاز نیز توزیع شد. اسکان این تعداد از افراد سیل زده تا مناسب شدن شرایط و وضعیت معیشتی آنها ادامه دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت با فعالیت بالگرد و از طریق امداد هوایی امدادگران جمعیت هلال‌احمر ۸۵ نفر از مصدومین و حادثه دیدگان را از مناطق صعب‌العبور و سیل زده به مناطق امن منتقل کردند و از این تعداد ۱۱ نفر از آسیب دیده گان پس از ارایه خدمات امداد و کمک‌های اولیه به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

سیل به ۳۰ نقطه آزادشهر و رامیان آسیب زد
رضا صابری- نماینده مردم آزادشهر و رامیان- در مجلس به مهر گفت: خسارت سیل در ۱۵ نقطه مسکونی، سه نقطه شهری و ۱۲ نقطه روستایی گزارش شده است. این خسارت ها در بخش های کشاورزی، مسکونی، تاسیسات زیربنایی و .. بوده است.

وی اظهار داشت: با مجموعه تدابیر انجام شده اقدامات اولیه صورت گرفته عمق خسارتها آنقدر زیاد است که امکانان جبران ممکن نیست. بر اساس گزارشهای ارائه شده همچنان خانواده هادر معرض فشار خسارتهای ناشی از سیل هستند.

صابری گفت: خانوارهای زیادی در جریان سیل آسیب دیدند و بخش عمده ای از امکانات زندگی را از دست داده اند. اکنون زندگی در واحدهای مسکونی به سختی ادامه دارد و بخش عمده ای از واحدهای روستایی، محصولات و … تحت پوشش بیمه نیستند. باید به دنبال آن باشیم که از کمکهای بلاعوض دولت برای جبران خسارتها بهره مند شویم و بخشی از خسارتها را از طریق کمکهای درازمدت جبران کنیم.

صابری یادآورشد: در آزادشهر و رامیان بیش از ۱۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیلاب گزارش شده است و می توانیم با بخشی از اقدامات پیشگرانه میزان آسیبهها را کاهش داد.
۴۵۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.