سیل ۳ بجنوردی را کشت و ۱۷ خودرو را با خود برد

سیل سهمگینی که دوشنبه شب در سه استان خراسان شمالی و رضوی و گلستان به وقوع پیوست، علاوه بر صدها میلیون تومان خسارت به زیربناهای شهری و روستایی و مزارع کشاورزی ، جان سه بجنوردی را گرفت و ده‌ها خودرو را نیز مسافتی طولانی با خود برد.
سیدمحمد پاکمهر، فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بجنورد با اشاره به این حادثه گفت: بر اثر جاری شدن سیل دوشنبه شب در این شهرستان دو مرد ۳۵ و ۵۷ ساله در بخش راز و جرگلان و یک زن ۳۲ ساله در بخش مرکزی بجنورد جان باختند.وی اضافه کرد: جسد قربانیان توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر از آب گرفته و جسد زن جان‌باخته در روستای قلندرتپه مانه و سملقان پیدا شد.

وی تصریح کرد: از ابتدای بهار امسال هفت نفر در استان خراسان شمالی بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسا و جاری شدن سیلاب جان باخته‌اند که دو نفر آنان مادر و کودکی بجنوردی بودند که در یکی از خیابان‌های مرکزی بجنورد، طعمه سیل شدند.به گفته فرماندار بجنورد، تعدادی از ساکنان این شهرستان نیز در جریان سیل ناپدید شده اند اما هنوز آمار دقیقی از آنها در دست نیست. وی ناپدید شدن یک دستگاه وانت با سرنشین آن و یک چوپان را از جمله این افراد برشمرد

خسارت به مزارع

پاکمهر افزود: سیل دوشنبه شب به مزارع کشاورزی و واحدهای مسکونی ۲۰ روستای این شهرستان آسیب رسانده است. وی افزود: براثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل به راه‌های روستایی بخش‌های مرکزی، راز و جرگلان این شهرستان نیز خساراتی وارد شده است.وی با اشاره به کم‌سابقه بودن میزان بارش دوشنبه‌شب افزود: بیشترین خسارات ناشی از سیل در این شهرستان مربوط به روستاهای ‘حمزانلو، رشوانلو، فیروزه و علی آباد’ در جنوب، جنوب شرق و شمال مرکز استان خراسان شمالی بوده است. به گفته فرماندار بجنورد ، برآورد اولیه خسارت سیل در این شهرستان بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

واژگونی ۴۰ خودرو و موتورسیکلت

سیدمحمدرضا هاشمی فرماندار مانه و سملقان در استان خراسان شمالی نیز از واژگونی بیش از ۴۰ دستگاه خودروی سبک و موتورسیکلت در جریان سیلاب ۲۴ ساعت اخیر در این شهرستان خبر داد و گفت که سیل ۱۷ دستگاه خودرو را گرفتار و واژگون کرد و مسافتی آنها را با خود برد. وی افزود: وقوع سیل به ۱۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان در حاشیه رودخانه اترک خسارت وارد کرده و به حدود ۱۲۰۰ هکتار گندمزار و ۳۰۰ هکتار پنبه‌زار آسیب فراوان زده است. هاشمی همچنین از تخریب ۳۵۰ واحد مسکونی در شهر آشخانه و صد واحد مسکونی روستایی در اطراف آن خبر داد.

سیل شترمرغ‌ها را هم برد

آگاهی، مدیر مجتمع تولید شترمرغ در خراسان شمالی نیز گفت که سیل دوشنبه‌شب که ارتفاع آن به ۵/۱ متر هم رسیده بود، به شترمرغ‌ها هم رحم نکرد. وی افزود: در این حادثه، ۹ قطعه شترمرغ و ۳۰۰ جوجه آنها تلف شد و ۳۰۰ تخم شترمرغ هم نابود شد و در مجموع حدود ۴۰ میلیون تومان به این واحد تولیدی آسیب رسید.

سیل در خراسان رضوی

بارش شدید باران در خراسان رضوی هم حادثه آفرید و علاوه بر آبگرفتگی برخی از معابر و منازل مسکونی شهر مشهد، به شش روستای شهرستان زاده و نیز برخی نقاط شهرستان رشتخوار در این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد. مدیر بحران شهرستان زاده گفت: ۳۰۰ راس گوسفند نیز در اثر سیل تلف شده‌اند.

خسارت ۷۰۰ میلیون ریالی

معاون فرماندار شیروان در استان خراسان شمالی نیز در ارتباط با این حادثه گفت: تگرگ و سیل دوشنبه‌شب حدود ۷۰۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است. محمد محمدزاده گفت: این میزان خسارت به محصولات زراعی گندم، جو، ذرت، چغندر قند و گوجه فرنگی در بخش مرکزی این شهرستان وارد شده است. وی سطح مزارع خسارت دیده این شهرستان را ۳۱ هکتار عنوان کرد و افزود: خسارات وارده با بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی از اراضی آسیب دیده برآورده شده است.

سیل قطار را از حرکت انداخت

حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: ساعت ۲۰ شامگاه دوشنبه امدادگران جمعیت هلال‌احمر در جریان وقوع سیل و آبگرفتگی در خط آهن شمال در مسیر ساری ـ نکا ـ گلستان در محدوده نکا قرار گرفتند. وی گفت: با توجه به نوع گزارش دریافتی، تیم‌های امدادی و خودروهای نجات به محل حادثه اعزام شدند. وی با بیان این که امدادگران با حضور در صحنه حادثه اقدامات خود را برای ایمن‌سازی محیط آغاز کردند، گفت: ۱۹۰ مسافر این قطار که به علت بارش باران و مسدود شدن راه‌آهن مازندران ـ گلستان در قطار محبوس شده بودند نجات یافتند، امدادگران این افراد را در پایگاه‌های هلال‌احمر منطقه اسکان اضطراری دادند. سیل در استان گلستان نیز به چندین پل خسارت وارد کرد و یک جوان نیز با اصابت صاعقه جان باخت.
 

۴۵۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.