سینمای مستند تجسمی نیازمند حمایت همه جانبه معاونت هنری است

۱۰م اسفند ،

بهرام کلهرنیا در گفت و با هنرآنلاین :

به گفته بهرام کلهرنیا فیلم های مستند تجسمی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند و تا به این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی به آن بی اعتنایی شده است.

بهرام کلهرنیا در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین دربارهٔ فیلم های مستند تجسمی گفت: فیلم های مستند تجسمی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارهستند و تا به این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی به آن بی اعتنایی شده است و بی شک فیلم مستند تجسمی یکی از موضوعاتی است که تاکنون به آن توجه ای نشده است و جشنواره تجسمی فجر با اضافه کردن بخش تازهی با همین عنوان فرصت و امکان تولید اثر در این حوزه را فراهم کرد.

وی افزود: فیلم مستند تجسمی یک رسانه قوی است و باید آن را جدی گرفت و با توجه به این هم سینمای مستند ما جوان است و فیلم های تجسمی هم در کشور بسیار نوپاست باید از سینمای مستند تجسمی حمایت ویژه ای شود و معاونت هنری باید برای ساخت فیلم های مستند تجسمی سرمایه گذاری کند و سازندگان این آثار هم حمایت کند.

کلهرنیا افزود: معاونت هنری باید به شیوه های مختلف فیلم سازان حرفه ایی را تشویق و ترغیب کند تا بخشی از تمرکز کارشان را بر روی ساخت فیلم های مستند تجسمی بگذارند تا به کمک تجربه و امکاناتی که سینماگران حرفه ای ما دارند شاهد رشد و شکوفایی سینما مستند تجسمی باشیم.

به گفته کلهرنیا هر فیلمی که تاکنون در حوزه سینمای مستند در ایران ساخته شده است بسیار داوطلبانه بوده است و باید از این سینمای داوطلبانه استقبال و حمایت کرد.

وی افزود:برای ساخت یک فیلم مستند خوب تجسمی در ابتدا مهمترین نکته نوع نگاه کارگردان و شیوه انتخاب موضوع اوست. متاسفانه بسیاری از فیلم های مستند همچون گفت وگوهای کلیشه ای روزنامه می باشند که حتی می توان گفت رسانه ها از روی هم کپی کاری می کنند با یک سری سوال کلیشه ای.

کلهرنیا گفت: همچنین دریچه ورود به موضوع سرنوشت یک فیلم را همچون سایر آثار هنری رقم می زند ممکن است موضوع مورد نظر کارگردان کلیشه ای شده باشد اما نوع برخورد کارگردان با موضوع؛ توان بالقوه ایی به فیلم افزون کند.

این گرافیست پیشکسوت با بیان این مطلب که یک کارگردان خوب باید از توان بالای برخوردار باشد و در طول فیلم گره هایی برای مخاطب بوجود بیاورد و سوژه را برای او جالب کند که فیلم را تا پایان ببیند و این فیلم سرآغازی برای کشف دربارهٔ این هنرمند شود.

وی افزود: یک کارگردان باید بر روی موضوع فیلمش تسلط کامل داشته باشد تا بتواند به خوبی از پس ساخت یک فیلم خوب برآید در غیر این صورت نه تنها نمی تواند برای مخاطب ایجاد انگیزه کند که پس از تماشای این فیلم بخواهد که دربارهٔ موضوع مورد نظر بیشتر بداند بلکه از سوی مخاطب فیلم پس زده می گردد.

به گفته کلهرنیا کسی که قرار است فیلم مستند تجسمی بسازد باید از ضریب هوشی بالای برخوردار باشد تا در برش کوتاهی که فرصت دارد اطلاعات دقیق و جامع به مخاطب بدهد.

بیشتر مخاطبان هنرمندان تجسمی و آثار آنها را قشر فرهیخته تشکیل می دهد و از نظر مخاطب شناسی مخاطب آثار تجسمی با مخاطب سینما متفاوت است و از رو هنگام ساخت فیلم مستند تجسمی کارگردان ها باید بیشتر مخاطب شان را جدی بگیرند چرا که این فیلم برای مخاطب فرهیخته ساخته می گردد.

به گفته این گرافیست چون هنرمندان تجسمی همچون سینمایی ها برای مخاطب عادی جذابیت ندارند بی شک مخاطب فیلم های مستند تجسمی را قشر فرهیخته تشکیل می دهد همین موضوع سبب می گردد که با چنین مخاطبی باید جدی تر برخورد کرد و سری سری به او اطلاعات نداد و باید تخصصی و حساب شده به سراغ فیلم های تجسمی رفت.

وی با بیان این مطلب که تاکنون دربارهٔ او فیلم مستندی ساخته نشده است گفت: اگر قرار باشد که دربارهٔ من دوباره فیلمی ساخته شود ترجیح ام این است که دربارهٔ گرافیک و شیوع خلق یک اثر از من پرسیده شود .

کلهرنیا افزود: بی شک ساختن فیلم دربارهٔ من دشوار است چرا که اگر کارگردان کمی دیر بجنبد من ایده و نظرم را بر کل کار تحمیل خواهم کرد و مغلوب ایده ها و نظرات من خواهد شد.

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.