سینمای کودک در تولید و اکران دچار بی‌مهری است

ناصر رفائی کارگردان فیلم سینمایی “خانه امن است” در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت جشنواره کودک گفت: اهمیت جشنواره‌ها به این دلیل است که باعث می‌شوند در یک دوره فیلمسازان مجموعه‌ای از آثارشان را به نمایش بگذارند. ضمن این که در جشنواره‌ها آثار فیلمسازان ارزیابی نسبی می‌شوند، برنامه‌ریزی‌ها برای اکران و عرضه فیلم‌ها برای فیلمسازان، مسوولان و متولیان فرهنگی انجام می‌شود که این امتیاز برای عموم جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: همیشه اکثر جشنواره‌ها از نظر کمی به موفقیت دست می‌یابند اما از نظر کیفی به سیاست‌گذاری‌ها، تولید و این که چه منفعتی برای فیلم‌ها دارد، برمی‌گردد.

رفائی با بیان این که سینمای کودک دچار بی‌مهری به لحاظ تولید و اکران شده است، عنوان کرد: با این حال وضعیت جشنواره فیلم کودک از نظر کمی به لحاظ سالن‌هایی که برای اکران آن اختصاص داده می‌شود، مهمانان و هزینه‌هایی که صرف می‌شود نسبت به بضاعت و وضعیت سینمای ما قابل قبول است. وی تصریح کرد: اما از لحاظ کیفی باید گفت که کیفیت جشنواره به میزان تولید سال و عرضه فیلم‌ها بعد از جشنواره بستگی دارد که این اتفاق برای عموم جشنواره‌ها رخ می‌هد که عموما هم اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است.

رفائی به اهمیت سینمای کودک اشاره کرد و گفت: اهمیت سینمای کودک و پرورش کودک در فضای خودش در حاشیه اقدامات قرار گرفته است. به هر جهت باید تبلیغات و فرهنگ سازی برای خانواده‌ها انجام بگیرد تا بچه‌ها را به سینما برای دیدن فیلم کودک ببرند.

وی ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها برای سینما رفتن، خودشان را ملاک قرار می‌دهند و صلاح خود را در فیلم دیدن انتخاب می‌کنند برای حل این مشکل می‌توان از طرق مختلف و همکاری با رسانه، آموزش و پرورش، پایگاه‌های فرهنگی ترغیب و فرهنگ‌سازی، برای فیلم دیدن کودکان هم فکری کرد.

این کارگردان به تولیدات فیلم کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ اشاره کرد و گفت: در سال‌های بین ۶۰ تا ۷۰ اتفاق خاص و ویژه‌ای در حوزه فیلم کودک رخ نداده بود؛ بلکه در آن زمان نگاه خانواده‌ها به سرگرمی کودکان پخته‌تر بود که متاسفانه این سال‌ها خانواده‌ها به لحاظ تولیدات حق انتخاب ندارند در حالی که در آن زمان حق انتخاب وجود داشت.

این فیلمساز تاکید کرد: سینمای کودک بخش مهمی از جریان سینمایی کشور است و باید توسط افراد کارشناس و با دانش تصمیمات درست برای ادامه حیات آن گرفته شود، چرا که سینمای کودک یکسری از بحث‌های سیاستگذاری، تشریفاتی و سفارشی را به خودش نمی‌پذیرد. سینمای کوک پاک، ساده و بی ادعاست که باید اهیمت زیادی به آن داده شود.

رفائی در خصوص برگزاری جشنواره در اصفهان گفت: مکان برگزاری جشنواره مهم نیست و هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند این جشنواره بین‌المللی را برگزار کند. مهم برگزاری این اتفاق فرهنگی است. به هر حال جشنواره کودک علاقمندان خود را در هر جا و مکانی که باشد به همراه می‌آورد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.