سیگار عامل بروز سرطان پانکراس است

دبیر علمی ششمین کنگره بیماری‌های مجاری صفراوی و پانکراس با اشاره به اینکه هنوز به طور یقین و کامل روش تشخیص سرطان پانکراس در دنیا شناخته نشده است گفت: آخرین تحقیقات نشان از رابطه تغذیه نامناسب و سیگار در ایجاد سرطان پانکراس دارد.

 به گزارش فارس امیرهوشنگ محمد‌امین زاده در حاشیه ششمین کنگره بیماری‌های مجاری، صفراوی و پانکراس اظهار داشت: در این کنگره امسال ما بر روی بیماری‌های سرطان پانکراس سنگهای صفراوی، التهاب حاد و سایر تومورهای پانکراس متمرکز شده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه در این کنگره از نظر مولکولی به بیماری‌های (کیست) چگونگی تشخیص و درمان آن می‌پردازیم افزود: در این زمینه با آخرین دانش در سال ۲۰۱۲ به تشخیص و درمان این گونه بیماری‌ها در قالب شیمی درمانی، رادیوتراپی و در نهایت جراحی پرداخته می‌شود.
 
محمدعلی‌زاده با اشاره به حضور دو پروفسور به نام دنیا در رشته مجاری، صفراوی و پانکراس از کشورهای لبنان و ایتالیا در این کنگره گفت: این کنگره با ۶۰ مقاله و چند کارگاه آخرین روش‌های جدید تشخیصی و درمانی و جراحی می‌پردازد و امیدواریم سال آینده این کنگره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.
 
وی تصریح کرد: سطح دانش ما اکنون در این رشته در بالاترین رتبه قرار دارد و بیشترین مشکل و دغدغه ما در زمینه کارهای تحقیقاتی به خصوص سرطان پانکراس است زیرا فقط ۱۵ درصد سرطان پانکراس قابل جراحی است و ۸۵ درصد قابل جراحی نیست.
 
محمد‌علی زاده ادامه داد: ۸۵ درصد بیمارانی که سرطان پانکراس آنان قابل درمان نیست بر اساس تحقیقات جدید با انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی می‌توان تومور را کوچک کرد و در مرحله بعد با جراحی آن را برداشت ولی با این حال در بهترین شرایط فقط ۵ تا ۱۰ درصد این افراد تا ۵ سال عمر می‌کنند و این مسئله نشان می‌دهد که تشخیص و پیشگیری اهمیت بیشتری دارد.
 
وی با اشاره به اینکه هنوز در دنیا علت بیماری پانکراس به طور دقیق و کامل شناخته نشده است گفت: ولی آخرین تحقیقات نشان می دهد که رژیم‌های غذایی نامناسب به خصوص پر پروتئین و سیگار رابطه نزدیکی با ایجاد سرطان پانکراس دارد و می‌طلبد در این زمینه بیمارستان‌ها، جراحان و پزشکان بیماران را به صورت مشترک با تبادل اطلاعات درمان کنند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.