شاخص‌های قرارگیری ایران در مرجعیت علمی/ شناسایی ۶۶ نشریه معتبر

رییس فدراسیون سرآمدان علمی استناد دانشمندان جهانی به مقالات دانشمندان ایرانی و حضور محققان در کنفرانس‌های معتبر به عنوان سخنران کلیدی را از شاخص‌های مرجعیت علمی دانست و گفت: انتشار مقالات در ژورنال‌های علمی معتبر از دیگر شاخص‌ها است که در این زمینه ۶۶ نشریه معتبر شناسایی شده است.

به گزارش ممتازنیوز دکتر سعید سرکار در نشست سرآمدان علمی که امروز در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه فدراسیون سرآمدان علمی اقدامی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد، افزود: یکی از دغدغه‌های این معاونت ارتقای علمی و نیل به مرجعیت علمی که از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست، بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون در زمینه مرجعیت علمی ایران سیاستگذاری، اقدام و برنامه ریزی صورت نگرفته است، اظهار کرد: بر این اساس ما اقدام به ایجاد فدراسیون سرآمدان علمی به منظور شناسایی سرآمدان کردیم؛ چرا که سرامدان علمی معنای خاصی دارد و اگر بخواهیم به مرجعیت علمی برسیم، باید مراجع علمی جهانی به حوزه‌های علمی ایران استناد کنند و فعالان علمی جهانی به دانشمندان ایرانی ارجاع کنند و یا محققان ایرانی مورد استناد محققان جهانی قرار گیرند.

وی داشتن دانشگاه‌هایی در میان دانشگاه‌های برتر جهان  را از دیگر ضرورت‌های دستیابی به مرجعیت علمی عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن محققان ما باید در کنفرانس‌های علمی معتبر جهانی به عنوان سخنران کلیدی و یا مدعو دعوت شوند و مقالات آنها باید در نشریات برتر منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه دریافت جوایز جهانی از سوی دانشمندان ایرانی برنامه ریزی شود، ادامه داد: در این زمینه نیاز داریم که دانشجویان و اساتید خارجی برای دوره‌های دکتری و پسا دکتری به ایران مراجعه کنند که برای تحقق این امر باید اعتبار مراکز تحقیقی ارتقا یابد و این امر دور از ذهن نیست، همانطور که در حوزه رباتیک در دانشگاه‌های ایران از دانشگاه EPLF سوئیس به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور دانشجو داشتیم و در حال حاضر چندین تقاضا ارسال شده که به دلیل شیوع کرونا مشکلاتی داریم.

دبیر ستاد نانو با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی برای حمایت از سرآمدان علمی، یاداور شد:  برای شناسایی این افراد ۱۰۰ نفر در ۳ گروه الف، ب و ج انتخاب شدند و در این زمینه رقابت خوبی میان محققان ایجاد شده است‌.

ضرورت ایجاد فدراسیون سرآمدان

رییس فدراسیون سرآمدان علمی با اشاره به ضرورت ایجاد این فدراسیون توضیح داد: همان طور که کار فدراسیون‌های علمی شناسایی افراد برتر و قهرمان سازی است، این فدراسیون نیز به دنبال شناسایی افراد برجسته است تا با رفع موانع، میل مرجعیت علمی را در آنها تقویت کند.

وی با بیان اینکه در این برنامه ۱۰۰ نفر از سرآمدان علمی معرفی می‌شوند، گفت:  با اجرای این برنامه شاهدیم که ۱۵۰۰ نفر در رقابت برای قرار گیری در میان این ۱۰۰ نفر هستند.

شاخص های سرآمدان علمی

رییس فدراسیون سرآمدان علمی انتشار مقاله در نشریات علمی معتبر را از شاخص‌های انتخاب سرآمدان عنوان کرد و افزود: ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم، ۶۲ مجله را شناسایی کردیم که این لیست ما با لیست مجله نیچر که بر اساس نظرسنجی از سرآمدان تهیه شده بود، برابری می کند.

وی با اشاره به نتایج بررسی امتیازات سرامدان افزود: در  دوره پنجم سقف امتیازات این محققان ۴۲۹۰ و کف امتیازات ۵۸ بود که این میزان در ششمین دوره بالاترین امتیاز ۵۸۶۲ و کمترین امتیاز ۹۸ بوده است‌.

به گفته وی، سن ۷۰ درصد سرآمدان در ششمین دوره کمتر از ۵۰ سال بوده است.

سرکار، اعتبارات این برنامه را ۳۳.۷ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ۲۰ میلیارد تومان نیز از سوی معاونت علمی امسال به این برنامه اختصاص یافت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.