شاخص بورس بر فراز قله ۲۸ هزار واحد

بورس

ادامه رشد کم سابقه اکثر شرکت های بزرگ موجب تکرار ثبت رکوردهای جدید شد تا شاخص بورس امروز با بیشترین جهش روزانه ارقام در سال جاری برای نخستین بار در عمر ۴۶ ساله بازار سهام وارد کانال ۲۸ هزار تایی شود.

به گزارش فارس، در پی رشد قیمت حداکثری سهام شرکت های بزرگ رکورد شکنی های شاخص و متغیرهای اصلی معاملات هم تکرار می شود تا بورس اوراق بهادار ۴۶ ساله کشور بعد از مدت ها با رونقی در شان و ظرفیت خود مواجه شود.

براساس این گزارش، به دلیل عواملی چون اثر افزایش رشد ارز بر شرکت های صادرکننده محصولات، آزاد سازی قیمت محصولات فلزی، افزایش ۲۲ درصدی قیمت سیمان و بهبود سودآوری شرکت های سیمانی، رشد قیمت های جهانی، ورود نقدینگی های تازه، مناسب بودن بهای سهام اکثر شرکت ها و غیره، وضعیت بازارسهام از ۲۱ مرداد به این سو تغییراتی اساسی کرده و در این مدت رکوردهای جدیدی هم به دست آمده است.

به این ترتیب درحالی شاخص بورس طی دوماه اخیر موفق به بازپس گیری کانال های ۲۴ تا ۲۷ هزار واحدی شد که دیروز بالاترین رقم این متغیر مهم با ۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد به ثبت رسید تا رکورد دیگری در تاریخ ۴۶ ساله بازار سهام ثبت شود.

این رکورد شکنی در نیم ساعت اول معاملات امروز به گونه ای دیگر تکرار شد و طی آن با افزایش ۴۲۰ واحدی ارقام، رکورد بیشترین جهش روزانه شاخص در سال جاری آن هم در نیم ساعت اول شکسته شد.

با این رویداد شاخص بورس در آستانه فتح قله ۲۸ هزار تایی ایستاد تا اینکه با ادامه رشد قیمت سهام اکثر شرکت ها ، این متغیر باز هم رشد کرد و در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه با رشد ۵۷۵ واحدی با قدرت تمام برای نخستین بار در عمر ۴۶ ساله بازار سهام وارد کانال ۲۸ هزار تایی شد تا فصل نوین دیگری در تاریخ بورس رقم خورد.

با این همه ذکر این نکته ضروری است که میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس که سال گذشته فقط ۹ درصد و منجر به آخر شدن این بازار نسبت به بازارهای ارز، سکه و طلا، مسکن و حتی اوراق مشارکت و سپرده بانکی شده بود، در ۷ ماه سال جاری به حدود ۸ درصد رسیده که باز هم از بازدهی بازارهای رقیب فاصله زیادی دارد.

علاوه براین توصیه می شود سهامداران چشم بسته اقدام به خرید سهام هر شرکتی نکرده و با تکیه بر تحلیل ها و بررسی های همه جانبه خصوصا” استفاده از روش بنیادی اقدام به تصمیم گیری کنند تا تجربه تلخ گذشته گروهی از سرمایه گذاران در چنین موارد مشابهی تکرار نشود. چرا که سهامداران حرفه ای به خوبی می دانند شرایط و روزهای رونق بورس همیشگی نبوده و بعد از افتی، خیزی و در پی هر خیزی ، افتی وجود دارد.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.