شاخص در۱۷۳ قدمی کانال ۲۹هزار واحدی/رکورد پرش روزانه باز هم شکست – اخبار اقتصادی

با پرش ۶۹۶ واحدی امروز شاخص،بازهم رکورد بیشترین افزایش روزانه، آن هم یک روز کاری بعد از ثبت رکورد تاریخی ۶۹۲ واحدی شکسته شد و دماسنج بازار سهم به ۱۷۳ قدمی فتح قله ۲۹ هزارتایی رسید.

این روزها بازار سهام ۴۶ ساله کشور گوشه های تازه ای از ظرفیت های متعدد و روی خوش و خندان خود را به نمایش گذاشته تا بار دیگر ثابت کند در پس چهره عبوس و گرفته ،حرف های زیادی برای گفتن و راه های جدیدی برای رفتن دارد به شرطی که جاده پیش روی و افق را غبار آلود و تاریک نبیند.

براساس این گزارش،رونق نسبی بازار سهام که از ۲۱ مرداد به این سو آغاز شده، در روزها و هفته های اخیر با شدت و شادابی و فضای امید بخشی برای فعالان همراه شده تا در سایه آن رکوردهای تازه‌ایی ثبت و دوره نوینی از عمر بورس طی شود.

در این میان فعالان بازار سرمایه مدت ها فقط بیننده جهش های بی سابقه دلار بودند و از آینده ناخوش بورس سخن می گفتند، اما با شدت گرفتن رونق بازارهای ارز و سکه و طلا، بورس بازان هم شروع به خرید سهام شرکت هایی کردند که در دو سال اخیر نتوانسته بودند حداقل انتظارها را برآورده و به کف قیمتی خود رسیده بودند.

برهمین اساس بود که در نتیجه تحلیل وقایع روز اقتصادی و گاه سیاسی ،موتور خاموش شاخص بورس بعد از ماه ها روشن شد تا در پیچ و خم مسیر تازه ، به قله های ندیده و تازه ایی برسد.این جریان بعد از بازپس گیری کانال های ۲۴ تا ۲۷ هزار تایی و در چهارشنبه پیش رخ داد و طی آن نه تنها شاخص بورس موفق به شکستن بیشترین رکورد روزانه جهش با ۶۹۲ واحد شد،بلکه برای نخستین بار از قله ۲۸ هزار تایی هم عبور کرد تا رکورد بازدهی هفتگی بورس به بیش از ۶ درصد برسد و این رکورد هم شکسته شود.

هفته طلایی و رویایی بورس با همه رکوردهای تازه به پایان رسید،اما میانگین بازدهی ۸٫۵ درصدی بورس طی ۷ ماه اخیر هنوز از بازدهی ۵۰ تا ۷۰ درصدی بازارهای ارز و طلا و مسکن و حتی سپرده بانکی فاصله زیادی دارد.از آن طرف افزایش قیمت تقریبا” همه ارزها موجب کاهش ارزش ریال شده است .برای همین بسیاری از فعالان همچنان در تکاپوی شناسایی شرکت های ارزنده و خرید سهام برآمده اند تا زیان های دو سال اخیر را جبران کنند و شاید قادر به کسب سودی مناسب و بالاتر از نرخ تورم باشند.

این مسائل و عطش اغلب سرمایه گذاران به خرید سهام موجب شد تا در همان ۵۰ دقیقه اول معاملات امروز رکورد تازه دیگری برای شاخص بورس ثبت شود، چون تاکنون و حتی چهارشنبه گذشته و به رغم ثبت بیشترین جهش روزانه با ۶۹۲ واحد، سابقه نداشت شاخص در ۵۰ دقیقه اول معاملات بیش از ۶۰۰ واحد جهش کند.

به هرحال در پایان معاملات امروز ، دماسنج بازار سهام با افزایش ۶۹۶ واحدی ( دومین رشد ۲٫۵ درصدی در یک روز) نه تنها رکورد ۶۹۲ واحدی چهارشنبه پیش را شکست و ۴ واحد ارتقا داد، بلکه با قرار گرفتن در عدد ۲۸ هزار و ۸۲۸ واحدی در ۱۷۳ قدمی فتح قله ۲۹ هزار تایی برآمد.

علاوه براین ارزش روز بازار سهام هم که سابقه ثبت ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی در ۲۷ فروردین ۹۱ را دارد، امروز به مدد رشد سهام همه شرکت های بزرگ ارزش روز بازار به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که البته با در نظر گرفتن کاهش ارزش ریال نمی توان چندان به آن اتکا کرد.

در ثبت رکورد تازه امروز شاخص بورس شرکت مخابرات با ۹۲ واحد اثر مثبت بیشترین نقش را داشت و بعد از آن شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری غدیر، توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری امید، نفت وگاز پارسیان با ۷۷ تا ۱۶ واحد بیشترین نقش را بجا گذاشتند.

در چنین فضایی رکورد حجم روزانه معاملات سهام شرکت ها طی سال جاری هم که پیش از این ۱۲۷ میلیارد تومان بود، شکسته شد و با داد و ستد ۳۷۶ میلیون سهم ، بالغ بر ۱۴۱ میلیارد تومان جابجا شد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.