شامگاه جمعه اورانوس در اقامت اول قرار می گیرد +عکس

اورانوس، هفتمین سیاره منظومه شمسی و بزرگی آن ۴ برابر زمین است این سیاره در ۱۳ مارس ۱۷۸۱ توسط اخترشناس انگلیسی، ویلیام هرشل کشف شد.تحت شرایط بسیارعالی، اورانوس را می‌توان با چشم غیر مسلح دید. هنگام مشاهده با تلسکوپ، اورانوس بصورت حلقه کوچکی به رنگ های سبز و آبی دیده می‌شود.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،  شامگاه جمعه ۲۳ تیر ، سیاره اورانوس در اقامت اول قرار می‌گیرد و حرکت رجوعی آن نیز آغاز می‌شود.

مدار سیارات منظومه شمسی بیضی یا تقریبا دایره است و سیارات روی این دایره ها از غرب به شرق می چرخند.

هنگامی که از روی زمین، حرکت سیاره ای را در آسمان می بینیم، ترکیب این دو، حرکت پیچیده ای می شود که به ان حرکت رَجعی یا رجوعی می گویند.

درسیارات خارجی حرکت رجعی زمانی رخ می دهد که زمین به سیاره نزدیک می شود. دراین هنگام به نظرمی رسد که سیاره به جای حرکت ازغرب به شرق روی دایره، درمسیری شبیه عکس زیر حرکت می کند.

حرکت رجعی مریخ در‌ آسمان

همان طور که درتصویر می بینید درحرکت رجعی دو بار جهت حرکت سیاره عوض می شود. دراین دونقطه به طور لحظه ای سرعت مداری سیاره ازنظرناظر زمینی صفر است یابه طور لحظه ای سیاره متوقف می شود.

اصطلاحا به این حالت اقامت اول می گویند.به عبارت دیگر وقتی می گوییم سیاره در فلان صورت فلکی اقامت می کنید، یعنی در آن صورت فلکی حرکت رجعی شروع ویا تمام می شود.


حلقه های سیاره اورانوس و اقمارش در تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل

سیاره اروانوس هم مانند سیاره مریخ دارای حرکت رجوعی است. یعنی تا یک جایی دراسمان از غرب به شرق حرکت می کند سپس متوقف شده، برعکس حرکت می کند و یک حلقه را می سازد و باز دوباره در مسیر خود به پیش می رود.

اقامت اول یعنی جایی که اورانوس در مسیرش به طاهر متوقف و جهت جرکت معکوسش را آغاز می کند.

سیارات خارجی، سیارات منظومه شمسی شامل مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون که مدار آنها بیرون از مدار زمین قرار دارد یعنی نسبت به زمین از خورشید دور تر هستند.

فرستنده: مریم فخیمی-تبریز

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.