شاهدان دادگاه طارق الهاشمی از برنامه ریزی ترورها توسط وی خبر دادند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، دادگاه مرکزی کیفری عراق بعد از دو هفته تاخیر بر سر محل برگزاری این دادگاه تشکیل شد و به شهادت اعضای خانواده سه تن از قربانیان گوش داد که گفته می شود طارق الهاشمی در کشتار آنها به صورت مستقیم دست داشته است.

علاوه بر این، سه شاهد دیگر نیز در این جلسه علیه الهاشمی شهادت دادند.

جلسه روز سه شنبه به بررسی ترور دو مقام امنیتی و یک وکیل مدافع اختصاص داشت. شاهدان عینی الهاشمی را به برنامه ریزی برای ترور و اقدامات تروریستی متهم کردند.

‘احمد شوقی’، یکی از محافظان الهاشمی در دادگاه گفت: او (هاشمی) از من خواست تا خودروی بمب گذاری شده را نزدیک مسجد ‘براثا’ پارک کنم و من این عملیات را انجام دادم. دستور شروع عملیات را یا خودش یا ‘احمد قحطانی’، دامادش صادر می کردند.

وی با اشاره به ترور یکی از مقامات امنیتی عراق گفت: من فرمانده عملیاتی بودم که ‘غالب الاسدی’ را هدف قرار داد، زیرا او برای طارق الهاشمی دردسر درست می کرد و الهاشمی می خواست او را از صحنه خارج کند.

شوقی به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شده بود، اما او یکی از محافظان الهاشمی است که به همراه وی در مجموع با ۱۵۰ اتهام مختلف مواجه است.

اتهامات الهاشمی ابتدا در ماه دسامبر و بعد از خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق مطرح و به بروز بحران سیاسی منجر شد.

بعد از اولین اعلام رسمی در مورد اتهامات الهاشمی، وی به منطقه نیمه خود مختار کردستان در شمال عراق گریخت که مسئولان آن از استرداد وی به دولت مرکزی امتناع کردند. آنها سپس به وی اجازه دادند به قطر، عربستان سعودی و سپس ترکیه سفر کند.

در حالی که اینترپل نیز حکم بازداشت وی را صادر کرده است، آنکارا گفته که وی را به عراق تحویل نمی دهد.

مترجمام**۹۱۵۷** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۴۸۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.