شاید لیتیوم در باتری های آینده با سوکروز جایگزین شود

باتری های قابل شارژ و عمر آنها بخش بزرگی از توضیحات مربوط به هر دفترچه راهنمای یک وسیله الکترونیکی را به خود اختصاص می دهند.اما کمبود عنصر لیتیوم در ساخت باتری های یونی- لیتیومی در بعضی از کشورها مشکل ساز است.

در برخی موارد برای رفع نیاز، دولت ها مجبور به وارد کردن این عنصر می شوند. این موضوع محققان دانشگاه توکیو در ژاپن را بر آن داشته تا به صورت جدی به پیدا کردن عنصری سهل الوصول تر و راهی آسان تر برای جایگزین کردن لیتیوم در ساخت این باتری های قابل شارژ بپردازند.

و در این مسیر، محققان دریافتند که سوکروز می تواند در فرایند های شیمیایی به عنوان آنود و یا همان قطب منفی اتصال الکترونیکی در باتری ایفای نقش کند. آنها در ضمن یک فرایند بدون اکسیژن، قند سوکروز را تا ۱۵۰۰ درجه سلسیوس حرارت دادند و آن را در یک کوره به پودری از جنس کربن تبدیل کردند.

ترکیب های زیادی در طبیعت موجود است که با دریافت حرارت به کربن تبدیل می شوند اما از آنجا که ساکاروز در اکثر نقاط کره زمین به وفور یافت می شود به عنوان یک جایگزین بهینه برای عنصر لیتیوم در فرایند طراحی و ساخت باتری های قابل شارژ انتخاب شده.

این طرح در حال حاضر به عنوان یک تئوری ارائه شده اما به نظر می رسد با اجرایی شدن آن هزینه وسایل الکترونیکی به صورت چشم گیری پایین بیاید و مشکل کمبود لیتیوم در کشورها نیز حل شود.

امیدواریم که شیرینی قندها به مزاج گجت ها و وسایل الکترونیکی شارژی نیز خوش بیاید و آنها هم طعم جدیدی تجربه کنند.

منبع :نارنجی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.