شایع‌ ترین وسیله خودکشی در ایران

آمار رسمی وزارت بهداشت از افزایش میزان خودکشی به روش استفاده و سوءاستفاده از دارو‌های مرگ‌آور و دارای دز بالا نشان می‌دهد روش اقدام به خودکشی در جامعه ایران تغییر کرده است.

حلق‌آویز کردن، نماد و سنتی‌ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است. روز گذشته مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد: مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل و وسیله خودکشی در کشور ما داروست و مسمومیت دارویی عامل خودکشی در کشور است.

آمار رسمی وزارت بهداشت از افزایش میزان خودکشی به روش استفاده و سوءاستفاده از دارو‌های مرگ‌آور و دارای دز بالا نشان می‌دهد روش اقدام به خودکشی در جامعه ایران تغییر کرده است.

به طوری ‌که بر اساس نتایج تحقیقات صورت‌گرفته در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ در کشور به لحاظ روش خودکشی در ایران، حلق‌آویز کردن شایع‌ترین روش خودکشی مردان به‌ویژه در استان‌های همدان، لرستان و ایلام و خودسوزی شایع‌ترین روش به‌ویژه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان است.

بر اساس آمار پزشکی‌قانونی در سال ۱۳۸۱ روش‌های خودکشی شایع مردان به ترتیب دارآویختگی، خوردن دارو و سموم و استفاده از اسلحه گرم و در زنان خوردن دارو و سموم و خودسوزی بوده است.

از سوی دیگر روند سالانه مرگ‌های ناشی از مسمومیت‌های دارویی از سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ نشان می‌دهد میزان این مرگ‌ها از ۱۸۵ مورد در سال۱۳۸۱ به ۳۶۲ مورد در سال ۱۳۸۵ و به ۵۵۱ مورد در سال ۱۳۸۹ رسیده است. به عبارت دیگر خودکشی و مرگ‌های ناشی از مسمومیت دارویی در دهه گذشته چهاربرابر شده است.

وزارت بهداشت: داروهای بی‌نسخه مهم‌ترین وسیله است

صحبت از علل و عوامل اقدام به خودکشی با مقدمات و بررسی‌های همه‌جانبه‌ای همراه است. به طوری‌ که در بررسی‌هایی که در زمینه خودکشی در جهان صورت گرفته، مسن یا جوان بودن، وضعیت نامطلوب اقتصادی- اجتماعی، مصرف مواد، سابقه اقدام به خودکشی، زن بودن، زندگی در مناطق روستایی و مجاز بودن خودکشی از نظر مذهبی از عوامل خطر بروز خودکشی دانسته شده است. همچنین محققان معتقدند که در دسترس بودن وسایل اقدام به خودکشی در میزان اقدام به خودکشی تاثیر دارد.

نتایج تحقیقی در سال ۱۳۸۳ نشان می‌دهد روند خودمسموم‌سازی در جامعه رشد بسیار بیشتری از میزان افزایش جمعیت داشته که یکی از دلایل آن در دسترس بودن دارو‌ها و مواد شیمیایی در ایران است؛ نکته‌ای که به تاکید مسوولان وزارت بهداشت نیز رسیده است.

به طوری که مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت در حاشیه همایش روز جهانی پیشگیری از خودکشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: در آمریکا اسلحه گرم مهم‌ترین ابزار خودکشی است اما در کشور ما مسمومیت‌های دارویی مهم‌ترین روش خودکشی است و عامل مهم آن توزیع داروهای خطرناک بدون نسخه در داروخانه‌هاست که باید جلوی آن گرفته شود.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: مهم‌ترین عامل اقدام به خودکشی ابتلا به افسردگی است که حدود ۲۰‌درصد مردم به آن مبتلا هستند،‌ درصدی از این افراد به فکر خودکشی می‌افتند،‌ درصدی اقدام به خودکشی می‌کنند و‌ درصدی از این خودکشی‌ها نیز ممکن است موفقیت‌آمیز باشد و به مرگ فرد منجر شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت گفت: اعتیاد هم عامل دیگر اقدام به خودکشی است و البته بیماری‌های دیگر هم وجود دارد. وی گفت: بسیاری از این داروها یا در خانه فرد وجود دارد یا به صورت غیرمجاز و بدون نسخه به‌راحتی از داروخانه تهیه می‌شوند، متاسفانه نظارت بر داروخانه‌ها از این نظر مطلوب نیست و باید سیستمی طراحی شود که جلو توزیع بدون نسخه داروهای خطرناک به مردم که عامل خودکشی است گرفته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع داروهایی بیشتر برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ‌افزود: هر دارویی ممکن است استفاده شود، در این مورد پزشکانی که به خودکشی با دارو اقدام می‌کنند چون می‌توانند داروهای خطرناک‌تر را انتخاب کنند، ‌میزان موفقیت در خودکشی آنها به‌مراتب بیشتر از مردم عادی است و خوشبختانه به علت ناآگاهی از داروهای خطرناک در بسیاری از موارد خودکشی ناموفق دارند اما عوارض این داروها گاهی تا آخر عمر همراه آنهاست.

وضعیت خودکشی در سایر کشور‌های جهان

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان خودکشی در جهان یک‌میلیون نفر در سال و تعداد افراد اقدام‌کننده به خودکشی ۱۰ تا ۲۰ برابر است. همچنین در رتبه‌بندی علل مرگ در جهان، خودکشی رده سیزدهم را دارد. از سوی دیگر در زنان و مردان سنین ۱۵ تا ۴۴ سال، خودکشی سومین عامل مرگ به حساب می‌آید.

نرخ خودکشی در ایران از اغلب کشور‌های غربی پایین‌تر است ولی از سایر کشور‌های خاورمیانه بالاتر است و با حدود ۵۰۰ مورد موفق در سال به یکی از آسیب‌های اجتماعی رو به رشد در ایران تبدیل شده است. آمار خودکشی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و نوسان قابل توجهی دارد، بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، بالاترین نرخ خودکشی در کشور‌های اروپای غربی از جمله بلاروس، لیتونی و فدراسیون روسیه و پایین‌ترین میزان خودکشی مربوط به مالدیو، در آسیای جنوب‌شرقی تعلق دارد.

وضعیت خودکشی در ایران

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، روزانه ۱۳ مورد خودکشی با میانگین سنی ۲۹ سال در ایران اتفاق می‌افتد. طبق این آمار، نسبت خودکشی مردان به زنان ۲.۵ به یک یا بعضا ۴.۵ مرد به یک زن است. هر چند آمار خودکشی در ایران از بسیاری از کشور‌ها پایین است، مقایسه این آمار با آمار ثبت‌شده سال گذشته در ایران رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد به طوری ‌که میزان اقدام به خودکشی از هر۱.۳ در هر صدهزار نفر در سال ۱۳۶۳ به شش در صد‌هزار نفر در سال ۱۳۸۳ رسیده است.
همچنین آمار خودکشی در استان‌های کشور نشان می‌دهد که شرایط در بعضی مناطق ایران بحرانی است. برای نمونه طبق آخرین گزارشی که نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۳ منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ایلام۱.۷۰ در هر صد‌هزار نفر است و میزان خودکشی موفق در هر صد‌هزار نفر۹.۲۸ و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان ۱ به ۴.۱ است.

پس از ایلام، لرستان با۴.۱۱ در هر صد‌هزار نفر، کرمانشاه۶.۹ در هر صد‌هزار نفر، گلستان ۵.۹در هر صد‌هزار نفر و کهگیلویه و بویراحمد با۲.۹ در هر صد‌هزار نفر بالا‌ترین میزان خودکشی در استان‌های کشور را دارند.

 


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.