شایع ترین تشنج را بشناسید!

۱۳م اسفند ،

شایع ترین نوع تشنج در جوامع امروزی تشنج روانی – حرکتی یا تشنج گیجگاهی است.

زهرا عبدالهی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:  تشنج در واقع اختلال عملکرد مغزی است و سبب ایجاد از دست دادن هوشیاری ، انقباض عضلات و یا تغییرات حسی و رفتاری در فرد می گردد .

وی افزود: در کودکان حملات تشنج مانند سرعت نور عمل می کند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که باید پروتئین به مقدار کافی در برنامه غذایی بیمار گنجانده شود گفت: جلوگیری از چاقی بسیاره روی در غذا خوردن و جلوگیری از استرس ، اضطراب بسیار مهم و الزامی است.

وی اذعان داشت: دو نوع صرع داریم صرع فراگیر بزرگ و دیگری صرع موضعی یا صرع کوچک، اما انواع صرع های دیگر وجود دارد ولی به این دو صرع بیشتر توجه شده است.

عبدالهی در پاسخ به این که علل شایع این بیماری چیست اظهار داشت: آسیب رسیدن به مغز هنگام تولد یا قبل از تولد، مسمومیت شیمیایی، تب بالا، عفونت و اصولا هر گونه ضایعه ی مغزی که مغز را تحت فشار جدی قرار می دهد ممکن است از علل شایع این بیماری است.

عبدالهی با اشاره به این که شایع ترین نوع تشنج در جوامع امروزی تشنج روانی، حرکتی و یا تشنج گیجگاهی است گفت: مادرانی که دچار بیماری صرع می باشند باید در دوران بارداری از کلسیم ها، انواع ویتامین های K , E استفاده کنند و اسید فولیک را نیز فراموش نکنند.

عبدالهی در پاسخ به این که این بیماری چگونه تشخیص داده می گردد گفت:از طریق نوار مغزی MRI,CTC، آزمایشات خون می توان تشخیص داد که فرد دچار بیماری صرع شده است یا خیر.

وی در پایان پیشنهاد کرد: اقداماتی که باید برای فرد متشنج انجام دهیم شامل این است که اگر بیمار دچار تشنج شده او را به یک سمت بخوابانید و سرش را پایین تر از بدنش قرار دهید تا تنفس برای او آسانتر شود.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.