شباهت‌های اقتصادی جلیلی با احمدی‌نژاد

به گزارش فرارو، نماینده جلیلی در آخرین اظهار نظرش گفته است: «در حال حاضر مسئله اصلی معیشتی، تورم، بیکاری، هزینه مسکن و بهداشت است که ۵۰ درصد جامعه از این نظر متضرر شده‌اند.» مسئله معیشت مردم دغدغه محمود احمدی نژاد در هشت سال گذشته بود و راهکار وی آوردن پول نفت سر سفره های مردم.

اما احمدی نژاد برای تحقق این منظور به جای سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی، نقدینگی را به طور مستقیم به مردم داد. وی با پرداخت وام های متعدد و به اصطلاح گذاشتن پول در جیب مردم باعث افزایش سرسام آور نقدینگی و رشد شاخص تورم شد.

حالا نماینده جلیلی می گوید: «تا زمانی که فقیر در جامعه وجود دارد اجرای پروژه‌های عمرانی معنایی ندارد از این رو شاخص‌های اقتصادی بعد از این‌که سطح معیشت تمام مردم تا حدودی تامین شد می‌تواند در رده بعدی قرار گیرد. ابتدا باید به سطحی از کفاف اقتصادی برای مردم رسید و سپس به اقتدار اقتصادی فکر کرد.»

علاوه بر این گسترش دامنه تصدی گری دولت احمدی نژاد در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی علاوه بر افزایش حجم دولت و رشد هزینه های جاری در بودجه عمومی کشور موجب بر هم خوردن ساختار عرضه و تقاضا شده است. دولت با تلاش برای تثبیت قیمت ها به بنگاه های تولیدی فشار مضاعف وارد کرد و موجب تعطیلی بسیاری از آنها شد. در خصوص تعیین نرخ ارز نیز دولت با دخالت های متعدد و اقدامات امنیتی تنها باعث افزایش نرخ ارز شد.

شباهت رویکرد جلیلی و احمد نژاد در این زمینه نیز قابل توجه است. نماینده اقتصادی سعید جلیلی، با تاکید بر اینکه هم‌اکنون توان مدیریت در بازار وجود ندارد گفت: برداشت اشتباه از خروج دولت از تصدی‌گری‌های واحدهای تولیدی مطرح است و تصور می‌‌شود که نباید دولت اصلا به واحدهای تولیدی و فعالیت‌های اقتصادی کاری داشته باشد در حالیکه دولت باید حضور فعالی در تولید داشته باشد.

وی وعده داده است که ما در دولت آینده دو هفته پس از تشکیل دولت نرخ ارز را در حدود ۲۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد تا مصرف‌کننده و دولت ضرر نکنند. دولت باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، مجلس، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بتواند راهکاری مناسب در چارچوب قانون بازارهای غیر رسمی ارز را کنترل کند که در این حالت اگر لازم باشد از نیروهای امنیتی نیز استفاده خواهد کرد.

نگاه عوام محور (پوپولیستی) به مسائل، در هر دوی این موارد از نکات بازر و مشابه میان جلیلی و احمدی نژاد است. بهبود معیشت با عدم توجه به پروژه های عمرانی و کاهش نرخ ارز به قیمت عدم تحقق درآمدهای دولت سرانجامی جز رشد وابستگی کشور به واردات و افزایش کسری بودجه دولت نخواهد داشت که تبعات این هر دو را در هشت سال گذشته شاهد بودیم.

نوشته شباهت‌های اقتصادی جلیلی با احمدی‌نژاد اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.