شبکه مستند سیما در عرصه تولید فعالیتی ندارد

‘مهدی باقری’ روز جمعه در گفت و گو خبرنگار فرهنگی ایرنا از عملکرد شبکه مستند سیما انتقاد کرد و افزود: یک شبکه ملی مانند همچون مستند که از امکانات مناسبی نیز برخوردار است نباید آنتن خود را با پخش آثار خارجی درجه ۲ و ۳ آسیای جنوب شرقی پرکند در حالی می‌تواند در حوزه تولید آثار مستند در کشور جایگاه مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: ساخت آثار پرتره با محوریت مفاخر و مشاهیر کشور باید از دغدغه‌های اصلی مسوولین به خصوص در تلویزیون باشد چرا که تامین مالی برای تولید این آثار به سفارش ‌دهنده نیاز دارد.

این مستند ساز با یادآوری اینکه تاکنون فیلم های مستندپرتره ‘ملک’، ‘۱۳۸۸، اهمیت عارف بودن’ و ‘وکید کوکبی است متوهم’ را ساخته است، توضیح داد: این آثار به معرفی شخصیت بزرگ کشور یعنی ‘ملک‌الشعرای بهار’، ‘عارف قزوینی’ و ‘عبدالعلی بیرجندی’ می‌پردازد.

باقری با بیان اینکه تلویزیون برای هر دقیقه فیلم پرتره درباره شخصیت‌های کشور تنها ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان پرداخت می‌کند، ادامه داد: اکنون مشغول ساخت فیلمی درباره ‘بهروز مرادی’ نویسنده حوزه دفاع مقدس هستم اما با این بودجه‌های اندک دیگر هیچ فیلم پرتره‌ای نخواهم ساخت.

باقری با ابراز تاسف از این که فیلم‌های مستند پرتره اغلب به دست مردم نمی رسد، افزود: این آثار با رویکرد ارتباط با مخاطب عام ساخته می‌شود و چنانچه در شبکه‌ سینمای خانگی و یا تلویزیون به نمایش درآیند، مخاطب خود را به راحتی پیدا می‌کنند.

وی ساخت آثار مستند پرتره با موضوع معرفی مفاخر و مشاهیر کشور را از وظایف یک مستندساز دانست و گفت: هر مستندسازی وظیفه دارد بخشی از فعالیت هنری خود را معطوف به ساخت آثاری با این موضوع کند اما در مقابل دست اندرکاران سینمایی و تلویزیونی نیز وظیفه اصلی هدایت و پشتیبانی هنرمندان را در این زمینه دارند.

این کارگردان سینمای مستند با یادآوری اینکه مسوولان فرهنگی باید دغدغه حمایت از سینمای مستند را داشته باشند،افزود: اشخاصی به صورت خصوصی و به صورت محدود به تکثیر آثار مستند می‌پردازند اما این کار جوابگوی نیاز نیست بنابراین لازم است مسوولین و یا موسسه‌هایی مانند رسانه‌های تصویری فعالیت وی‍ژه‌‌ای برای انتشار آثار مستند در شبکه سینمای خانگی انجام دهند.

باقری همچنین گفت: عده‌ای می‌گویند برخی مستندسازان آثار خود را برای شبکه‌های خارجی می‌سازند اما هیچ یک از فعالان این عرصه علاقه ای به کار کردن با شبکه‌های خارجی نداشته و درآمدی نیز در همکاری با این شبکه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: شبکه‌های تلویزیونی کشورمان به خصوص شبکه مستند با توجه به امکانات خود نباید تنها به خرید حق پخش یک فیلم مستند اکتفا کند بلکه به هنرمندانی که از طریق ساخت‌ آثار مستند ارتزاق و کار می‌کنند در زمینه سفارش و سرمایه‌گذاری در امر تولید کمک کند.

فراهنگ*۶۰۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۹۱۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.