شبه نظامیان کنگو شهری را در شرق این کشور تصرف کردند

۰۱م آذر ،

reuters1-49.jpg

شبه نظامیان جمهوری دموکراتیک کنگو در بحبوحه اخطارها درخصوص بحران شرایط انسانی و گزارش‌های سازمان ملل دربارهٔ کشتارها، آدم‌ربایی‌ها، قتل و غارت و شکنجه غیرنظامیان، شهر کلیدی “گوما” واقع در شرق این کشور را تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهدان عینی گزارش دادند که “سلطانی ماکنگا”، رئیس شبه نظامیان جمهوری دموکراتیک کنگو موسوم به “ام ۲۳” با خودرو و سلاح به دست وارد گوما مرکز منطقه “کیوو شمالی” شدند و این منطقه را تصرف کردند.

این در حالی است که سخنگوی این شبه نظامیان خواستار آرامش در منطقه شد و از سربازان دولتی و نیروهای پلیس خواست تا خود را تسلیم شبه نظامیان کنند.

در حالی که شبه نظامیان مدعی تصرف شهر و فرودگاه شده‌اند یکی از سخنگویان سازمان ملل اعلام کرده که نیروهای حافظ صلح این نهاد بین‌المللی کنترل فرودگاه این شهر را بر عهده دارند و همچنان در شهر به گشت‌زنی می‌پردازند.

سازمان ملل هم‌چنین اعلام کرده که ۱۵۰۰ نیروی حافظ صلح در گوما برای واکنش سریع حضور دارند و قرار است نیروهای دولتی را در مقابله با این شبه نظامیان همراهی کنند.

این در حالی است که هم اکنون ۶۷۰۰ نیروی حافظ صلح در منطقه کیوو شمالی حضور دارند.

سازمان ملل علاوه بر این از نیروهای حافظ صلح پس از تصرف شهر گوما توسط شبه نظامیان دفاع کرده و اعلام کرد آنها به سبب آنکه نمی‌خواستند جان غیرنظامیان به خطر بیفتد از درگیری بیشتر با شبه نظامیان اجتناب کردند.

ادواردو دلبوی، معاون سخنگوی سازمان ملل نیز گفت: ما نمی‌توانستیم جان غیرنظامیان را در منطقه به خطر بیاندازیم تا با شبه نظامیان ام ۲۳ به مقابله بپردازیم، با این حال هنوز در حال بررسی راه‌هایی برای مقابله با آنها هستیم.

این در حالی است که فرانسه روز سه‌شنبه خواستار بازبینی ماموریت نیروهای حافظ صلح در کنگو برای مداخله مستقیم آنها برای مقابله با شبه نظامیان شده است.

اما لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت: دادن اجازه مداخله مستقیم به نیروهای حافظ صلح برای مقابله با شبه نظامیان بی‌معنا است چرا که تنها سبب به خطر افتادن جان غیرنظامیان می‌شود.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با محکومیت نقض شدید حقوق بشر توسط این شبه نظامیان گفت: شبه نظامیان سبب مجروح شدن غیرنظامیان شده‌اند. کودکان و زنان را می‌ربایند و به اموال عمومی خسارت وارد می‌کنند و خبرنگاران را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند.

این شبه نظامیان از زمان ناآرامی‌هایی که در آوریل سال جاری میلادی در جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز شده است عامل مرگ صدها تن از ساکنان این کشور می باشند.

کارشناسان سازمان ملل روآندا و اوگاندا را به حمایت از این شبه نظامیان متهم کرده‌اند.

علاوه بر این ده‌ها هزار تن از مردم جمهوری دموکراتیک کنگو در پی درگیری‌های اخیر در مناطق مختلف این کشور منازل خود را ترک کرده و به اردوگاه‌های آوارگان در اطراف گوما رفته‌اند.

همچنین گروه کمک‌رسان آکسفام اوضاع انسانی در منطقه را بسیار وخیم اعلام کرده و از جامعه بین‌الملل خواست تا اقدامی عاجل صورت دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.