شبکه فیلم و سریال به زبان انگلیسی در راه است

بولتن نیوز: عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ویدیویی تهران شب گذشته گفت: باید بدانیم که فیلم ویدیویی جای خود را دارد و فیلم سینمایی نیز جای خود. و به دلیل حضور بزرگان سینما و هنرمندان و مسئولین فیلم‌های ویدیویی و سینمایی می‌خواهم بگویم فیلم‌های ویدیویی و سینمایی با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و در دو حوزه متفاوت هستند. وقتی دوستان در این باره نظر می‌دهند و توجه نمی‌کنند که فیلم‌های ویدیویی چه جایگاهی دارد، باید با توجه به تعریف این عرصه ما در خصوص آن عمل کنیم؛ برخی دوستان تصور می‌کنند که فیلم‌های ویدیویی یک مرحله نازل‌تر از فیلم‌های سینمایی هستند. ما در زمینه سالن سینما عقب‌ماندگی داریم، تعداد سالن‌های سینمای ما کم است. همیشه در شروع نمایش در دوران مختلف حرف و حدیث و دعوا روی مسئله اکران بوده است. اما در عین حال خیلی از سالن‌های سینما خالی است، سینما رفتن حال خاصی می‌خواهد و فیلمی که در سینما پرمخاطب می‌شود حال خاصی دارد. شاید خیلی از فیلم‌ها بسیار خوب باشند اما گیشه خوبی نداشته باشند.

وی ادامه داد: بعضی اوقات بحث اردوکشی و صف‌کشی پیش می‌آید. بحث سینمای بدنه، سینمای گلخانه‌ای، ویترینی، ارزشی و… بر انواع فیلم‌ها به عنوان برچسب زده می‌شود. البته این‌ گونه فیلم‌ها زیاد فروش ندارند، گرچه در هر دو طرف استثنا نیز وجود دارد و تنها برخی از فیلم‌هایی که دارای فضای خاص هستند یا دو قطبی شده‌اند یا کارگردان خاص دارند فروش می‌کنند.

ضرغامی در ادامه بیان داشت: بضاعت هنری ما بین تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم‌ها در سیستم سینمایی بسیار زیاد است، اما قابلیت سینما در تولید و اکران همین است که می‌بینیم و نه چیزی بیشتر.

رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد:‌ بیش از ۸۰۰ فیلم ‌در مناسبت‌های مختلف تولید شده است، به عنوان مثال حدود ۸ تله‌فیلم خوب با موضوع رضوی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد، در حالی که سال‌های قبل تنها فیلم آقای فخیم‌زاده بود که مدام تکرار می‌شد و مخاطب فیلم خسته بود. در واقع همه باید کمک کنند تا تولیدات ارتقاع کیفیت داشته باشد تا به تولید انبوه در عرصه فیلم‌های ویدیویی برسیم؛ چرا که تولید انبوه در این باره با تولید انبوه در صنعت متفاوت است و تعریف خود را دارد.

وی افزود: من در این جلسه قصد کالبدشکافی مسائل را ندارم اما می‌گویم وقتی قرار شد تولیدات آثار ویدیویی به صورت انبوه انجام شود دیگر نمی‌توان نگاه جشنواره‌ای داشت. به عنوان مثال در سریال «مختارنامه» آقای میرباقری برای ایجاد آن موسیقی خاص به تولید موسیقی مستقل نپرداخته، بلکه از موسیقی‌های تولیدی استفاده کرده است. ما می‌توانیم از تصاویر آرشیوی و موسیقی‌های تولیدی برای انجام کارهایمان استفاده کنیم.

ضرغامی در ادامه تصریح کرد: زمانی که قرار است یک طوفان و یا زلزله را نشان دهیم از این کار عاجزیم، حقیقتاً ما در این امور کامپیوتری ضعف داریم البته بخشی از این ماجرا به کارگردانان، تهیه‌کنندگان، صدابرداران و گردانندگان امور فنی در فیلم‌سازی برمی‌گردد. حال اگر قرار است تولیدی انبوه داشته باشیم باید تهیه‌کنندگان فنی را تربیت کرده و با تولید انبوه دست یابیم.

رئیس سازمان صدا و سیما بیان داشت: ما در سینما در یک تلورانس می‌توانیم قبول و درک کنیم که آن باعث جذب و جلب مشتری می‌شود اما در تلویزیون اینگونه نیست. فیلمی مانند فیلم «حبیب» واقعاً جالب و جذاب است اما افراد در سینما شاید برای تماشای آن نروند. امیدوارم زمینه‌هایی فراهم شود که از نظر صدور فرهنگ کشور در این زمینه موفق شویم.

‌‌* افتتاح شبکه فیلم و سریال انگلیسی‌زبان

ضرغامی ادامه داد: شبکه‌های مختلف تلویزیونی که به تازگی افتتاح شدند تأثیرات خاصی بر مخاطب گذاشتند، به عنوان مثال شبکه آی‌فیلم تأثیرگذاری بسیاری در جهان اسلام داشته است. این شبکه بخش زیادی از تولیدات فیلم‌های ویدیویی و سینمایی را به زبان عربی پخش می‌کند. در آینده نزدیک نیز شبکه فیلم و سریال به زبان انگلیسی و پس از آن به زبان‌های مختلف تمام دنیا افتتاح می‌شود. باید بدانید تمام دنیا با توجه به تولیدات فیلم ما بر روی ما قضاوت می‌کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: امروز شرایط این کار مهیاست. برخی اوقات در مدیریت‌ها اختلافات و گروکشی است اما تا امروز بین وزارت ارشاد و دوستان معاونت سینمایی و همکاران ما در شبکه‌های مختلف سیما و سیمافیلم همکاری و حسن نیت بوده است اما دوستان باید بدانند برخی از ضوابط موجود در سینما را به صورت محدودتر در سیما باید اجرا کنیم. ضوابط قومی فیلم بحث‌های حساسی است که مردم آن‌ها را مطرح می‌کنند اما برخی تصور می‌کنند که هر حساسیتی حساسیت حکومتی است در حالی که اینطور نیست و مطمئناً وقتی در سینما به قومیتی توهین شود واکنش متفاوت از همین عمل در تلویزیون را شاهد خواهیم بود.

ضرغامی در ادامه تأکید کرد:‌ جامعه هنرمندان جامعه پاکی است. من معتقدم سینما و سیما هر دو به هم نیازمند هستند. باید دو طرف با یکدیگر تعامل داشته باشند، البته در این میان سوء تفاهم‌هایی هم پیش می‌آید که باید رفع شود.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: نیروی انتظامی در عرصه فیلم‌های ویدیویی کارهای زیادی انجام داده و در بحث قاچاق مبارزه کرده اما به خیلی‌ها در این اقدامات برخورده است. اما باید بگویم مدیریت امروز نیروی انتظامی مدیریتی است که با هنر آشنا است و با سینماگران همکاری گسترده داشته است، برخی بی‌جهت به قضایا دامن می‌زنند خیلی‌ از افراد نیز از این شرایط خوشحال هستند اما خود را ناراحت و دلسوز جلوه می‌دهند. دقیقاً تعبیر آن موضوع است که برخی موقع لا اله الا الله قاطی ما می‌شوند اما ته آن ایولا می‌گویند.

به گزارش فارس، در ادامه وزیر ارشاد از عزت‌الله ضرغامی با اهدای لوح تقدیر و یک تابلو فرش به خاطر فعالیت‌های صدا و سیما در عرصه فیلم‌های ویدیویی تجلیل کرد.

در بخش سینما و ویدئو پوران درخشنده، آرش معیریان، حسین زندباف، سعید رجبی فروتن از برگزیدگان تقدیر کردند. 

حسین محبیان و سعید سعدی برای فیلم «اینجا بدون من»‌ از مؤسسه رسانه‌های تصویری دیپلم افتخار و لوح زرین گرفتند. غلامرضا موسوی و علی سرتیپی از مؤسسه فیلم‌سازان جوان برای فیلم «ورود آقایان ممنوع» دیپلم و افتخار و لوح زرین دریافت کردند. سرتیپی پس از دریافت جایزه از ضرغامی به جهت پخش تیزرهای رایگان از صدا و سیما تشکر کرد و گفت امیدوارم هم‌اکنون که آقای مشیری آمده‌اند ملاطفت دوران قبل را داشته باشند تا ما بتوانیم پخش تیزرهایمان را با شرایط قبلی ادامه دهیم.

‌یاس زرین نیز برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به علی‌اکبر قائمی نجمی از مؤسسه هنرنمای پارسیان به اصغر فرهادی کارگردان این فیلم رسید، البته پیمان معادی به نمایندگی از فرهادی در این مراسم حضور داشت.

وی روی سن آمد و ضمن دریافت یاس زرین گفت از طرف تمامی دست‌اندرکاران این فیلم از آقای عباسیان تشکر می‌کنم، انشاءالله سال به سال این جشنواره بهتر شود امیدوارم جشنواره وسعت بیشتری پیدا کند و اگر بقیه‌اش را بگویم زهرماری می‌شود (با خنده حضار).

در بخش پرکارترین تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگران فیلم‌های ویدیویی امیرحسین شریفی به عنوان تهیه‌کننده ۴۰ تله‌فیلم جایزه گرفت. حسن اسلامی‌مهر مدیر سیما فیلم گفت تقریباً ۴۰۰ فیلم از ۸۰۰ فیلم ویدیویی ارائه شده سهم سیمافیلم است. کارگردانان این بخش حجت قاسم‌زاده اصل، صادق پروین‌آشتیانی، مهرداد خوشبخت برای ساخت ۱۹ تله‌فیلم بودند و پرکارترین بازیگران بهناز جعفری، حمیدرضا پگاه، عبدالرضا اکبری، آتیلا پسیانی و پریوش نظریه انتخاب شدند که فرشته انبازی به جای بهناز جعفری جایزه این بخش را دریافت کرد.

* خاطره خواندنی داریوش ارجمند از کودکی‌های آتیلا پسیانی

بنابراین گزارش، داریوش ارجمند موقع اهدای جایزه به آتیلا پسیانی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت من این‌قدر خوشحالم که در مقابل آتیلا قرار گرفتم. زمانی که من جوان بودم آتیلای ۶ ساله با خانم جمیله شیخی (مادر آتیلا پسیانی) به مشهد آمدند. آتیلا آنقدر شیطان بود و می‌دوید که خانم شیخی به من گفتند که مواظبش باشم. الان آتیلا با سیبیل‌های سفید، مردی است که در مقابل من ایستاده و جایزه می‌گیرد که بابت این موضوع بسیار خوشحالم.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.