شب هندوانه و انار و نکات تغذیه ای

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران با اشاره به سنت خوردن هندوانه و انار در شب یلدا گفت: این دو میوه ویژه شب یلدا دارای ارزش های تغذیه ای فراوانی می باشند.

ˈشکوفا باقری نیاˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هندوانه، میوه بومی جنوب آفریقا بوده و امروزه تقریبا در همه کشورها کشت می گردد، گفت: هندوانه در تقویت سیستم ایمنی و دفاع در مقابل عفونت ها نقش موثری دارد . تحقیقات نشان داده اند که مصرف هندوانه در کاهش علائم استئوآرتریت و رماتیسم نقش دارد.

وی افزود: شش درصد وزن هندوانه را ماده جامد و بقیه وزن آن را تقریبا آب تشکیل می دهد .هندوانه منبع قابل توجه ویتامین C است و سایر ویتامین ها و مواد معدنی آن اندک است مگر آنکه چندین کیلوگرم آن در روز مصرف شود.

باقری نیا با بیان اینکه هندوانه حاوی بتا کاروتن (نوعی ویتامین) بالایی نیز هست، افزود: ویتامین C و بتاکاروتن جزو آنتی اکسیدان های قوی می باشند؛ هندوانه دارای مقدار بسیاری کاروتنوئید لیکوپن است؛ لیکوپن ترکیباتی می باشند که دارای توانایی کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطانهای پروستات ،ریه و معده است.

وی ادامه داد: ویتامین های B1 و B6 از اجزای تشکیل دهنده هندوانه است. پتاسیم موجود در هندوانه به کاهش فشار خون و خطر تشکیل سنگ کلیه کمک قابل توجه ای می کند؛ همچنین هندوانه فاقد کلسترول و سایر چربی ها است.

**انار و ارزش های تغذیه ای آن

انار غنی از ویتامین های ث،ب۲،ب۱ و مواد معدنی مانند سدیم، فسفر،آهن، منیزیم،پتاسیم و ترکیبات قندی ساکارز ، فروکتوز، گلوکز و همچنین اسید های مالیک و سیتریک (نوعی ترکیبات که از اختلالات کبدی جلوگیری می کند) است.

وی با اشاره به خواص دارویی میوه انار، خاطرنشان کرد: از نظر طب قدیم ایران ، انار، میوه ای سرد و تر است و برای مصارف دارویی از گل،برگ،پوست درخت،پوست ریشه و دانه انار استفاده می گردد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انار ادرار آور ، خنک کننده ،مقوی قلب ،نافع کلیه و معده ،تصفیه کننده خون،شاداب کننده و خون ساز است و برای بیماری های مجاری ادرار،ترشح صفرا،اسهال،پلیپ بینی،گرفتگی صدا و اضافه وزن مناسب است.

باقری نیا افزود: برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار یا جوشانده برگ انار استفاده می گردد؛ اگر برگهای له شده انار روی پوست قرار داده شود خارش را از بین می برد.برای برطرف کردن سوختگی پوست نیز گل های انار را له کرده با روغن کنجد مخلوط کرده و این پماد را روی قسمت سوختگی قرار می دهند.

وی ادامه داد: دم کرده گل انار نیز اسهال مزمن و زخم های دهان را برطرف می کند. انار سبب از بین رفتن سموم بدن و معالجه اسهال ،التهاب معده و سرگیجه می گردد.

باقری نیا گفت: میوه انار سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و بدن را در مقابل ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب و عروق مراقبت می کند. خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب انار است. رب انار و برگ انار در ضعف معده،کمی اشتها،تهوع،ضعف عمومی ،تصفیه خون و در از بین بردن میگرن بسیار مهم است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.