شرایط ثبت و استعلام چک با پیامک و خودپرداز

یک مقام مسئول در نظام بانکی آخرین وضعیت ثبت و استعلام چک‌های صیادی از طریق ارسال پیامک و خودپرداز و ثبت گروهی چک را نیز اعلام کرد.

شرایط ثبت و استعلام چک با پیامک و خودپرداز

به گزارش ممتاز نیوز، طبق قانون جدید چک که از ابتدای سالجاری لازم‌الاجرا شد و ثبت و صدور چک را ملزم به ثبت در سامانه صیاد کرد و نقل‌انتقال چک را از طریق پشت‌نویسی ممنوع کرد.

 بانک مرکزی در راستای پیاده‌سازی این قانون، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده تدارک دید که شامل روش‌های حضوری و غیرحضوری می‌شوند.

روش‌های کاملاً غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارائه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک بوسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است. کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

در این زمینه، از آنجا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، یکسری برنامه‌ریزی‌ها چون فعال سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال چک درنظر گرفته شد که پیگیری این موضوع از یک مقام مسئول در نظام بانکی حاکی از آن است که اطمینان حاصل کردن از ثبت چک توسط صادرکننده به واسطه ارسال پیامک در حال طی کردن مراحل تست نهایی است و به زودی امکان ثبت و استعلام چک از طریق پیامک فراهم می‌شود.

این در حالی است که پیش از این مسئولان بانک مرکزی گفته بودند که این امکان تا پایان شهریور سالجاری فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر، وی درباره ثبت و انتقال چک از طریق خودپردازهای بانک‌ها توضیح داد: بهره‌مندی از این امکان در حال انجام و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم است و نسبت به ارسال پیامک مقداری زمان‌بر است. همچنین، زمانی که از عملکرد بانک‌ها در زمینه خودپردازها اطمینان حاصل شود، این موضوع نیز عملیاتی و به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مقام مسئول درباره امکان ثبت گروهی چک برای اشخاص حقوقی در جهت تعدد مبادله و صدور چک نیز گفت: این موضوع امکان‌پذیر شده است اما به سیاست بانک موردنظر بستگی دارد که تمایلی به ثبت گروهی چک دارند یا خیر. با توجه به اینکه قانون، بانک‌ها را مکلف به ثبت گروهی چک نکرده است، این امکان برای بانک‌ها ایجاد شده اما برخی از آن‌ها این موضوع را اجرا و برخی دیگر اجرا نمی‌کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.