«شرح اسم» رونمایی شد

جام جم آنلاین: کتاب «شرح اسم» که زندگینامه رهبر معظم انقلاب اسلامی است، امروز (شنبه ۱۴ مرداد) طی مراسمی با حضور بسیاری از مدیران و چهره‌های فرهنگی در تالار مهر سوره حوزه هنری رونمایی شد.

«شرح اسم» شرحی بر زندگی آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای از ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ است و به عبارتی این کتاب از تبار و تولد تا سال‌های کودکی و نوجوانی و کارنامه‌ای از مبارزات سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بر‌می‌گیرد. کتاب که روایتی داستانی دارد، مستندگونه و براساس نوعی تاریخ نگاری بر اساس اسناد ساواک، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است.

در تالیف کتاب «شرح اسم»، براتعلی طبرزدی، منصور غفوری، مجتبی سلطانی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی، لیلا قدیانی و سیما موسی‌پور به هدایت‌الله بهبودی در فیش‌برداری، جمع‌آوری و بازخوانی اسناد و خاطرات کمک کرده‌اند.

کتاب شرح اسم ۷۵۷ صفحه و ۲۲ فصل دارد که در شمارگان ۵۰ هزار نسخه از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده است.

مومنی: کتابی جای خالی آن به‌شدت احساس می‌شد

مؤمنی ریاست حوزه هنری در ابتدای سخنان خود گفت:‌ کتابی منتشر شد که جای آن در فضای فرهنگی کشور خالی بود. مردم ما حق دارند در مورد رهبر انقلاب بیشتر بدانند. ایشان در میان ما ناشناخته هستند و مردم کمتر با زوایای زندگی وی آشنا هستند.

وی در خصوص عدم نگارش این کتاب تاکنون گفت:‌ دلیل نپرداختن به این موضوع از یک سو به عدم تمایل ایشان برای نوشتن کتاب در مورد زندگی خودشان بود و از سوی دیگر به عدم توجه محققان کشور باز می‌گشت.در گام اول زندگی ایشان تا مقطع پیروزی انقلاب نوشته شده و امیدواریم که زندگی ایشان در بعد انقلاب نیز هر چه زودتر به رشته تحریر درآید.

خزائی: در این کتاب به دنبال آن بودیم تا حجاب از ناشناخته‌ترین چهره انقلاب برداریم

حجت السلام،خزائی مدیر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، در مورد انتشار این کتاب گفت:‌ ما در این کتاب از باب شهر اسم به زندگی مقام معظم رهبری و تبیین زندگی ایشان پرداختیم. این مؤسسه مدت دو دهه است که به تاریخ‌نگاری و مستندنگاری در خصوص انقلاب و تاریخ معاصر می‌پردازد و تاکنون سه بار مفتخر به دریافت جایزه از کتاب سال و جایزه جلال آل احمد شده است. این مؤسسه از دو سال پیش تصمیم گرفت که کتابی در مورد زندگی رهبر انقلاب بنویسد.

وی در ادامه افزود: ما در این اثر در پی آن بودیم تا از ناشناخته‌ترین و محبوب‌ترین چهره انقلاب حجاب برداریم و علیه یاوه‌سرایی‌های دشمن اقدامی انجام دهیم. با انتشار این اثر مطمئنا محققان دیگری نیز به سوی نوشتن در مورد زندگی ایشان خواهند پرداخت.

وی در مودر مراحل نوشتن این کتاب گفت‌: نوشتن این کتاب مستلزم شناخت شخصیت ایشان پیش از انقلاب بود. از این رو گروهی موظف شدند تا مدارک و مستنداتی در مورد زندگی ایشان بدست آورند. همچنین خاطراتی از ایشان که در برخی کتابها یا فضای مجازی منتشر شده بود که جمع آ‌وری شدند.

خزائی در مورد نگارش کتاب گفت: ‌از سوی دیگر نگارش این اثر نیز بسیار مهم بود زیرا بین مستندنگاری و خاطرات باید زبانی شیرین انتخاب می‌شد که وقایع زندگی ایشان را روایت کند. از این رو آقای بهبودی برای این کار انتخاب شد و ایشان به خوبی توانستند بین این زبان سخت و نرم رابطه ایجاد کند. ایشان در این کتاب از هیچ سطر و شرحی فروگذاری نکردند. البته در این میان برخی اسناد تاریخی نیز از دسترس ما خارج بودند.

وی در ادامه افزود: در این اثر تصمیم داشتیم تا شخصیت رهبر انقلاب را برای جوانان به صورت باورپذیر روایت کنیم تا جوانان بتوانند با شخصیت ایشان همزاد پنداری کنند. در نگارش این کتاب حیات و مقام ایشان دو مانعی بودند که ما مرتبا با آن برخورد می‌کردیم و با نادیده گرفتن یا دیدن این موانع به صورت حرفه‌ای به تاریخ‌نگاری دست زدیم.

وی در خصوص انتشار اولیه کتاب در نمایشگاه کتاب گفت: این اثر بعد از انتشار اولیه و توزیع در نمایشگاه مورد نقدهایی قرار گرفت و ما نسبت به جمع آ‌وری کتاب اقدام کردیم و با انجام اصلاحات چاپ دوم این اثر را در ۵۰ هزار نسخه انجام بدهیم. خوشبختانه در این ویرایش جدید حتی یک کلمه هم از کتاب حذف نشده بلکه نقدهای بسیاری به کتاب افزوده شده است. همچنین خاطراتی نیز در این کتاب بودند که به اصرار ایشان از داخل کتاب حذف شدند. این مطالب نیز بیشتر در رسا و منقبت ایشان بود. این کتاب تلاشی برای بازنمایی بخشی از تاریخ مبارزه رهبر انقلاب است و امیدواریم که به همت دوستان در آینده تکمیل شود.

وزیر ارشاد:باید تاریخ انقلاب را خودمان روایت کنیم

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد در مورد انتشار این اثر گفت: در مورد تاریخ معاصر کارهای متعددی انجام شده اما تعداد آنها کافی نیستند. ما در میان پژوهش‌های تاریخی خود کمتر به انقلاب پرداختیم. لازم است در زمینه تاریخ انقلاب تلاش‌های بسیاری شود و تاریخ انقلاب را خودمان روایت کنیم. این کتاب، کتابی بود که مردم و جوانان ما به آن احتیاج دارند و در خارج از کشور نیز افرادی هستند که اشتیاق فراوانی برای شناخت زندگی رهبر انقلاب داشتند.

وی در ادامه افزود:‌ البته به این کتاب نیز انتقاداتی وارد است. این کتاب می‌تواند دستمایه‌ای باشد برای دیگر محققان تا با بررسی آن به نوشتن رمان، داستان و یا زندگینامه بپردازند. این اثر یک کار مورد قبول است. همچنین در آینده محققان می‌توانند هریک از بخش‌های این کتاب را گسترش داده و کتابی مستقل مبدل کنند.

وی در مورد ویژگی‌های این کتاب گفت:‌ در این کتاب به تاریخ دقیق تبعید رهبری در شهرهای ایرا‌نشهر و سیرجان اشاره شده. بسیاری از افراد هستند که اطلاعات چندانی در مورد فعالیت‌های رهبری در پیش از انقلاب ندارند. در این کتاب در مورد دوران طلبگی، روحیات، افکار انقلابی ایشان در پیش از انتخاب و اصل و نسب وی ایشان به خوبی پرداخته شده است.

رشاد:‌ باید به دیگر ابعاد زندگی رهبر انقلاب نیز پرداخته شود

حجت الاسلام و المسلمین رشاد در خصوص این کتاب گفت: این نامگذاری یک نامگذاری متواضعانه است. و دوستان قصد داشتند که ما شخصیت رهبر انقلاب را تنها به عنوان یک واژه و شرحی بر آن عرضه کنند. این کتاب بسیار دقیق و عمیق نگاشته شده است و از جهت فنی اثر بسیار خوبی است. این کتاب اثر بزرگی است که نویسنده و ناشر آن تلاش بسیاری برای آن انجام داده‌اند. رویکرد این کتاب بیشتر سیاسی است و به فعالیت‌های سیاسی رهبر انقلاب معطوف شده است.

وی در ادامه افزود:‌ با توجه به رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلفی صاحب نظر هستند، در این راستا باید تلاش‌های بیشتری انجام شود و دیگر ابعاد زندگی ایشان اعم از فرهنگی، هنری و غیره مورد بررسی قرار گیرند و کتاب‌هایی در مورد آن نوشته شود. همچنین باید تلاش‌هایی انجام شود تا این کتابها باتوجه به گروه سنی آنها به رشته تحریر درآید.

علی معلم دامغانی:‌ امیدوارم بخش دوم این کتاب هر چه زودتر منتشر شود

علی معلم، شاعر انقلابی در مورد انتشار این کتاب گفت: این کتاب، کتاب بسیار فوق العاده‌ای است و به مثابه کمال است. کتاب مشحون از خاطراتی است که بزرگان در مورد رهبری عنوان کردند. در این اثر هم به بعد اسنادی توجه شده و هم به بعد خاطره‌گویی. همچنین تلاش شده تا کتاب به شیوه تاریخ نگاری غرب نیز نزدیک باشد و در کنار آن سیره نویسی که سنتی در ادبیات ماست در درون کتاب گنجانده شود.

رئیس فرهنگستان هنر در مورد نگارش چنین کتاب‌هایی گفت:‌ از هدایت الله بهبودی به خاطر نوشتن این اثر بسیار سپاسگزارم. این تلاش‌ها باید ادامه پیدا کنند و ما باید این راه را ادامه دهیم و اجازه ندهیم در غیاب پژوهشگران ما تاریخ ما را افراد دیگری بنویسند.

وی در ادامه افزود: این کتاب می‌تواند در مورد بسیاری از قهرمان‌های دیگر انقلاب نیز نوشته شود امیدوارم جلد دوم این کتاب که بخش مهمی از آن را خاطرات رهبر انقلاب پس از رحلت امام (ره) است، هر چه زودتر منتشر شود.

هدایت‌الله بهبودی، نویسنده «شرح اسم» آخرین سخنران این مراسم بود. او فقط در چند جمله گفت: هنگامی می‌توان اثری ادبی و هنری خلق کرد که ادیب و هنرمند توان ایستادن بر لبه تیغ را داشته باشد.

او ادامه داد: سهم من از لباس دامادی این کتاب، تکه‌ای بیش نبود که آن هم حضرت حق یاری کرد و عاریتی است.
نویسنده زندگینامه رهبر معظم انقلاب گفت: در داستان، نویسنده قهرمان را خلق می‌کند، اما در تاریخ، قهرمان نویسنده را خلق می‌کند.

در مراسم رونمایی از کتاب شرح اسم چهره‌هایی چون سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، احمد خزایی رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی (که ناشر این کتاب است)، اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حجت‌الاسلام رسول جعفریان رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، علی‌اکبر صادقی رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی مصطفوی رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد صالح علا، رضا امیرخانی، مرتضی سرهنگی و جمعی از شاعران و مهمانان خارجی حضور داشتند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.