شرح غزلیات دیوان شمس با عنوان «عشق‌نامه» منتشر می‌شود

حشمت‌الله ریاضی، نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:‌ کتاب «عشق‌نامه» شامل شرح و تفصیل تعدادی از غزلیات دیوان شمس مولانا در حال حاضر در انتشارات قلم، مراحل پایانی آماده‌سازی برای چاپ را طی می‌کند. این کتاب را چندی پیش به این ناشر سپردم که بعد از آن برای اخذ مجوز به ارشاد رفت و مجوز چاپ را هم دریافت کرد. این کتاب در حال حاضر در انتظار چاپ است.

وی افزود: درباره دیوان شمس هرچه صحبت کنیم، کم است. کتاب‌های فلسفی به انسان آگاهی می‌دهند، اما کتاب‌هایی چون آثار مولوی و به ویژه دیوان شمس، عشق را در تمام ذرات وجود انسان تزریق می‌کند، او را به حرکت در‌می‌آورد و نیروی بالقوه را به فعل می‌رساند. این جریانی است که با خواندن غزلیات دیوان شمس در انسان به راه می‌افتد.

این محقق در ادامه گفت: درباره نام این کتاب باید بگویم همان‌طور که نام دیگر مثنوی مولانا، «نی‌نامه» است من هم نام این کتاب را «عشق‌نامه» گذاشتم. چون عشق سرچشمه همه اشعار آن است. شمس پیر مولانا بوده و مولوی حدود ۸۰ غزلش را به نام او تخلص کرده است. مثنوی متعلق به ادبیات تعلیمی است و تمام اشعارش این نتیجه را یادآوری می‌کنند که «انا لله و انا الیه راجعون» اما در غزلیات دیوان شمس، شور و حالی به انسان می‌دهد که اگر آن شور و حال نباشد، انسان هرچقدر هم که دانا باشد، به حرکت در نخواهد آمد. ویژگی دیوان شمس این است که موتور محرک انسان‌ است.

ریاضی گفت: شکستن و ساختن یکی از تعابیر و تفاسیر مهمی است که در شرح‌نویسی بر دیوان شمس از آن استفاده کرده‌ام. البته این یکی از معانی مهمی است که مولوی خود در اشعارش به کار گرفته است و با اتکا به حکایت موسی (ع) و خضر (ع) که حضرت خضر آن دیوار نیمه خراب را کاملا خراب کرد و گنج یتیمان را حفظ کرد، می‌گوید که خوب است دائما ساختار را بشکنیم و بسازیم البته به شرطی که گنجمان بماند نه این که آن را از بین ببریم.

مولف کتاب «داستان‌ها و پیام‌های حکیم سنایی در حدیقه‌الحقیقه» گفت: «عشق‌نامه» حجمی حدود ۷۲۰ صفحه خواهد داشت و شرح ۱۵۸ غزل مولانا را در برمی‌گیرد. البته تعداد شرح‌هایی که بر غزلیات نوشته بودم، بیشتر از تعداد فعلی بود، ولی به دلیل کمتر شدن حجم کتاب شرح حدود ۱۲ غزل را کم کردیم. غزل‌هایی هم که تفسیر شده‌اند، نماینده دیگر غزلیات دیوان هستند و با حضورشان در این کتاب، گویی دیگر غزل‌ها هم تشریح شده‌اند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.