شرط‌بندی از مبنا باطل و در صورت شکایت قابل رسیدگی نیست

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم گفت: بر اساس کلیات حقوق، اگر شرط‌بندی به اختلاف و دعوا کشیده شود،‌ به دلیل مبنای غیر شرعی این معامله، قابل بررسی نیست.

حجت‌الاسلام محمدتقیرهبر در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه شرط‌بندی در قانون جرم انگاری نشده است، اظهار داشت: شرط‌بندی جرم است اما با عنوان مجرمانه قمار مورد بررسی قرار می‌گیرد و وقتی که وقوع جرم شرط‌بندی تصدیق شود اثرات قانونی بر فرد مرتکب مترتب می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم ادامه داد: فقه اسلام شرط‌‌بندی را حرام می‌داند، بنابراین طرح دعوی برای شرط‌بندی مجاز نبوده به این دلیل که اصل معامله باطل و در نتیجه ادعای آن نیز باطل است.

وی با بیان اینکه شرط‌بندی در فضای مجازی تفاوتی با شکل خارجی آن ندارد گفت: شرط‌بندی همانند ربا، غیبت در فقه اسلامی مجازات اخروی داشته و تکلیف شرعی بر آن وارد است، ضمن این که برای چنین جرمی که به قصد سوءاستفاده از اموال و دارایی دیگران انجام شده مطابق قانون مجازات سنگین پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اینکه شرط‌بندی در قانون جرم انگاری نشده است، تصریح کرد: نیازی به تصویب قانون برای عنوان مجرمانه شرط‌بندی نیست و این مساله تحت عناوین دیگر مجرمانه قابل پیگیری است.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم، خاطرنشان کرد: بر اساس کلیات حقوق، اگر شرط‌بندی به اختلاف و دعوا کشیده شود،‌ به دلیل مبنای غیر شرعی این معامله، قابل بررسی نیست.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.